We naderen het einde van het 2025 Formule 1 seizoen, en de teams zijn al een tijdje hard bezig met hun 2026 auto’s. Maar wat veranderd er eigenlijk allemaal komend seizoen? Welke nieuwe regels en technologieën moeten de teams rekening mee houden? Wij zetten alles voor u op een rijtje, zodat u precies weet wat u te wachten staat en wat er nieuw is in F1 in 2026.
Wat gaat er veranderen in in 2026?
2026 heeft de potentie om het speelveld flink te veranderen. Er zullen dan veel nieuwe regels en voorschriften ingevoerd worden. Hoewel nog niet alle regels volledig zijn vastgesteld, krijgen teams bij sommige onderdelen waarschijnlijk enige creatieve vrijheid in de ontwikkeling. De tot nu toe bekende richtlijnen bieden echter wel een goed beeld van hoe de auto’s en regels er vanaf 2026 uit zouden kunnen zien.
1. Kleinere en lichtere auto’s
Een opvallend aspect is dat de auto’s een stuk kleiner zullen worden, waardoor ze ook wendbaarder zijn. De wielbasis wordt verkleind van 3600 mm naar 3400 mm. De velgen blijven 18 inch, net als in 2022, maar de breedte van de voorbanden wordt met 25 mm en de achterbanden met 30 mm verkleind. Hierdoor zullen de banden net iets minder mechanische grip bieden.
De breedte van de auto’s wordt met 100 mm verminderd van 2000 mm naar 1900 mm. Daarnaast wordt de breedte van de vloer met 150 mm verkleind. Dit gaat gepaard met een vermindering van de neerwaartse druk (downforce) met 30% en een afname van 55% in luchtweerstand (drag). De vermindering van de luchtweerstand zorgt ervoor dat de auto’s minder brandstof hoeven te gebruiken, wat kan leiden tot hogere topsnelheden. Al met al wordt het minimumgewicht van de auto’s waarschijnlijk rond de 768 kg, dus ongeveer 30 kg lichter dan in het seizoen 2025.
2. Aerodynamische veranderingen nieuw in F1 2026
Er zijn al een aantal aerodynamische veranderingen voor 2026 bekend. De auto’s van 2026 zullen een drievoudige actieve achtervleugel hebben en een voorvleugel die 10 mm smaller is, met een tweedelige actieve achterflap. Dit betekent dat zowel de voor- als achtervleugel open kunnen. Een andere verandering bij de vleugels is dat de onderste draagvleugel niet meer op de auto zal mogen zitten.
De vloer is in 2026 niet volledig gebaseerd op grondeffect. De vloer zal veel eenvoudiger worden in vergelijking met de huidige generatie auto’s. Er zal een gedeeltelijk vlakke vloer zijn met een D-aangedreven diffuser. Dit is ook waar een groot deel van de vermindering van neerwaartse druk vandaan komt.
3. Geen DRS meer
Vanaf 2026 verdwijnt DRS zoals we het nu kennen. Formule 1 introduceert dan X-mode en Z-mode. De voor- en achtervleugels kunnen openen, zonder dat coureurs binnen 1 seconde van een andere auto hoeven te zijn. Dit systeem is bedoeld om auto’s beter te laten volgen, niet specifiek voor inhaalacties.
X-mode zorgt voor een configuratie met lage weerstand, waardoor auto’s makkelijker op rechte stukken kunnen volgen, brandstof besparen, en hogere topsnelheden halen. Coureurs kunnen deze zelf activeren. Z-mode is voor wanneer de auto rijdt in een configuratie met hoge neerwaartse druk in bochten. Het activeert automatisch bij het uitschakelen van X-mode of wanneer de rem wordt gebruikt.
Hoewel het oude DRS-systeem verdwijnt, komt er iets vergelijkbaars: Manual Override Mode (MOM). Wanneer coureurs binnen een seconde van elkaar rijden, krijgen ze toegang tot de maximale kracht van hun MGU-K voor een vermogensboost bij inhaalacties. Een groot verschil met DRS is dat er geen specifieke zones zijn om Manual Override Mode te activeren. In principe kan dat dus over het hele circuit, zolang de coureur maar binnen 1 seconde is van de auto ervoor.
4. Nieuwe regels voor de krachtbronnen
Formule 1 zet een nieuwe stap richting duurzaamheid. De nieuwe krachtbronnen zullen namelijk rijden op 100% duurzame brandstof. Daarnaast zullen ze een verhoogd elektrisch vermogen hebben van bijna 300%, van 120 kW naar 350 kW. Doordat er meer elektrische kracht is, zullen de auto’s minder benzine gebruiken. Hiernaast zal de hoeveelheid energie die tijdens het remmen wordt teruggewonnen verdubbelen tot ongeveer 8,5 megajoule per ronde. Echter, door het verwijderen van de MGU-H kan turbo lag terugkeren, wat het moeilijker kan maken om de auto’s onder controle te houden bij het uitkomen van bochten.
5. Veiligheid bij de 2026 auto’s
De rolbeugels zullen worden verstevigd als gevolg van de crash van Zhou Guanyu in Silverstone. De beugels en de anti-indringingspanelen aan de zijkanten van de cockpit zullen dus sterker worden om de coureur te beschermen wanneer de auto over de kop gaat.
De voorste impactstructuur is ook veranderd. Eerst bestond deze uit één systeem dat afbrak of verkreukelde bij een crash. Het is nu veranderd in een twee-fasen impactstructuur. Als de coureur een crash heeft waarbij de auto bijvoorbeeld voor de tweede keer een muur raakt, zal de tweede fase de coureur beschermen.
Daarnaast zullen de MGU-K, de batterij en de controle-elektronica goed in een veiligheidscel in het chassis worden geplaatst, wat opnieuw zorgt voor een veilige auto.
6. Extra testdagen
Omdat er zoveel veranderingen komen in het 2026 seizoen, zullen de teams ook extra tijd krijgen om de nieuwe auto’s te testen. Op dit moment zijn er drie testdagen, maar dit zal in 2026 uitgebreid worden naar 3 sessies. De eerste test zal plaatsvinden op het Circuit de Barcelona-Catalunya van 26 tot 30 januari. Deze test is achter gesloten deuren en zal dus niet gevolgd kunnen worden. De tweede test zal plaatsvinden op het Bahrain International Circuit van 11 tot 13 februari. De derde en laatste test wordt ook gehouden in Bahrain van 18 tot 20 februari.
7. Nieuwe Sprints en veranderingen aan de kalender
De Formule 1 heeft de Sprintkalender inmiddels bekendgemaakt en deze bevat enkele nieuwe races naast terugkerende Sprintlocaties. Net als de afgelopen jaren beginnen de Sprintraces in China en Miami. De derde Sprint op de kalender vindt plaats in Canada op het Circuit de Gilles Villeneuve, wat de eerste keer is dat de Formule 1 een Sprint in Canada organiseert. Twee maanden later worden de Sprintraces voortgezet in Silverstone, voor het eerst sinds 2021 dat de Formule 1 een Sprint op dit iconische Britse circuit houdt. Na de zomerstop organiseert de Formule 1 een Sprint op het circuit van Zandvoort tijdens de laatste editie van de Nederlandse Grand Prix, waarna de Sprintkalender wordt afgesloten met een nieuwe locatie in Singapore op het Marina Bay Circuit.
Hiernaast vind de Azerbeidzjan Grand Prix dit jaar plaats op een zaterdag in plaats van een zondag aangezien zondag een nationale feestdag is voor het land.
8. 11e team op de grid
In 2026 breidt de F1 uit met een nieuw 11e team: Cadillac. Het team zal de grid versterken met de ervaren coureurs Sergio Pérez en Valtteri Bottas. Met deze toevoeging wordt het startveld groter en diverser, wat nieuwe dynamiek en interessante gevechten op de baan kan opleveren. Fans kunnen zich dus opmaken voor nog meer actie en strategieën in het komende seizoen.