Na zich als tweede te hebben gekwalificeerd voor de Grand Prix van Imola, duurde het niet lang voordat Verstappen de leiding nam in de race op zondag. In bocht één maakte Verstappen een gedurfde inhaalactie op Piastri, die vanaf pole was gestart, om de koppositie over te nemen. Vervolgens bouwde hij snel een voorsprong op vóór de eerste serie pitstops. Terwijl de rest van het veld al vroeg van banden wisselde vanwege hoge bandenslijtage, bleven Verstappen en Norris langer buiten. Een virtuele safety car kwam Verstappen tijdens de pitstops goed uit, waardoor hij met een voorsprong van twintig seconden op Norris de baan weer op kwam. Gedurende de race leek Max Verstappen alles onder controle te hebben. Hij won uiteindelijk de Grand Prix van Imola, met Norris zes seconden achter zich en Piastri als derde.
Bandenstrategie speelde een grote rol tijdens de race. De meeste teams mikten op een éénstopper van medium naar hard, maar door hogere degradatie dan verwacht moesten sommigen eerder naar binnen – waaronder Piastri, die vanaf pole startte. Zijn vroege pitstop bracht hem terug op de baan in het verkeer, wat zijn tempo beperkte. Rond ronde 30 leidde een virtuele safety car tot extra pitstops: late stoppers maakten hun eerste stop, vroege stoppers al hun tweede.
Later veroorzaakte de uitvalbeurt van Kimi Antonelli een full safety car. Sommige coureurs profiteerden van het moment, anderen hadden pech. Verstappen kreeg een ‘gratis’ pitstop, terwijl Leclerc niet van banden kon wisselen door een gebrek aan geschikte sets. Piastri bleef buiten op oude banden, terwijl zijn teamgenoot Norris vers rubber kreeg voor de herstart. De verschillende keuzes en het wisselvallige geluk met de safety cars maakten van de bandentactiek een bepalende factor voor het verloop én de uitkomst van de race.
Williams splitste hun strategie tijdens deze race. Sainz maakte vroeg een pitstop tegelijk met een aantal andere coureurs, terwijl Albon buiten bleef. Albon profiteerde enorm van de Virtual Safety Car en reed op dat moment zelfs op de derde plek. Hoewel hij die positie uiteindelijk niet kon vasthouden, eindigde hij alsnog knap als vijfde. Sainz had het iets moeilijker met de strategie, maar behaalde nog steeds de achtste plaats – wat zorgde voor weer een dubbele puntenfinish voor Williams.
De volgende race is de Grand Prix van Monaco. Bekijk hier onze Formule 1 kalender voor het hele 2025 seizoen.
Race Experience BV werkt direct met Lokale partners/promotors en is geautoriseerd wederverkoper voor event tickets. Daarom zijn we op geen elke manier verbonden met bedrijven die verbonden zijn aan de Formule 1. F1, FORMULA ONE, FORMULA 1, FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX en alle gerelateerde merken en/of trademarks van Formula One Licensing.
We gebruiken cookies om uw browserervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud te tonen en ons verkeer te analyseren. Door op "Akkoord" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.
Geen producten in de winkelwagen.