Formule 1 Grand Prix reizen

Grand Prix Review – Bahrein Sakhir 2019

Hamilton profiteert van Leclerc’s pech in Bahrein.

Hoogtepunten:

  • Hamilton wint zeer fortuinlijk de tweede Grand Prix van 2019;
  • Leclerc eindigt ondanks mechanische problemen op het podium en pakt als troost nog het bonuspunt voor snelste raceronde;
  • Leclerc rijdt een fantastisch raceweekend en verdient de Driver-of-the-Day-award.

Na Melbourne slaat Mercedes opnieuw toe met een dubbelslag dankzij het uitvallen van een cilinder in de leidende Ferrari van Leclerc. Hamilton en Bottas profiteren en gaan de gedesillusioneerde Monegask voor de finishvlag voorbij.

Charles Leclerc lijkt na zijn eerste poleposition ooit hard op weg om ook zijn eerste raceoverwinning te behalen in de 999e Grand Prix in de historie van de Formule 1. Het noodlot slaat echter toe met nog 10 ronden te gaan en Leclerc valt terug tot P3.

Verstappen, op P4, lijkt de Ferrari-coureur ook bij te halen, maar een zeer late Safety Car neutraliseert de race en voorkomt dat Charles het podium aan Max moet laten. Het betekent wel dat de serie van zeven podiums voor de Red Bull-coureur geen vervolg krijgt.

Ondanks de pech van Leclerc rijdt de Monegask een geweldig GP-weekend. Een zeer waardige ‘Driver of the Day’: poleposition, een matige start hersteld door fraaie inhaalacties, voor een groot deel leider van de race en de snelste raceronde.

Bekijk hier de samenvatting van de Grand Prix van Bahrein – Sakhir.

Hoe de Grand Prix zich voltrok…

De race gaat zondagmiddag om 17:10 uur in Nederland van start. Na het gebruikelijke installatierondje staan de coureurs klaar om te beginnen. Voor deze tweede race van het seizoen is er halverwege het veld een extra stel startlichten geplaatst, omdat het achterveld bij de openingsrace de startlichten niet kon waarnemen. Het zicht van de coureurs werd destijds geblokkeerd door de nieuwe hoogte van de achtervleugels.

Als de race van start gaat, heeft de van poleposition vertrekkende Leclerc last van wielspin. Vettel, op P2, gaat meteen voorbij en Bottas volgt een paar bochten later. Ook Hamilton, van P3 vertrokken, dringt aan bij de Monegask, maar deze houdt de Brit ternauwernood achter zich.

Ook Max Verstappen kent een slecht begin en ziet zowel Magnussen als Sainz beter uit de startblokken vertrekken. De Limburger positioneert zich aan de buitenkant van bocht 1 en pakt snel de verloren plekken terug. Sainz blijft aandringen en dat leidt tot een samenkomst van beide oud-teamgenoten.

De Spanjaard in dienst van McLaren rijdt in de 4e rondgang op P6 en wil Verstappen aan de buitenzijde verschalken. Sainz houdt bij het aanremmen en ingaan van de volgende bocht onvoldoende ruimte over voor de Nederlander. Max wijkt zover mogelijk uit, maar kan een samenkomst niet voorkomen. De touche wordt beoordeeld als een race-incident en geen van beide coureurs krijgt een straf opgelegd. Sainz vergooit hiermee een goede kans om zichzelf en McLaren te belonen met een boel WK-punten. Uiteindelijk zal de Spanjaard de finishvlag niet eens halen na een ongerelateerde uitvalbeurt tegen het einde van de race.

Nog voor dit akkefietje heeft Leclerc Bottas alweer teruggepakt met een fraaie inhaalmanoeuvre in bocht 2 van ronde 2. De Fin blokkeert ook nog eens zijn voorwielen bij het aanremmen voor deze bocht en ziet in zijn spiegels dat ook Hamilton aandringt. De Brit bereidt in de volgende twee bochten zijn passeerbeweging voor en wisselt op het laatste moment naar de binnenzijde van bocht 4 om bij de sprint naar bocht 5 Bottas definitief voorbij te gaan. Een hoogstandje van Lewis Hamilton zoals we dat eigenlijk van hem verwachten.

In ronde 5 zien we de Ferrari-coureurs wiel aan wiel racen en dat is een vrij zeldzaam zicht. Het team uit Maranello staat namelijk bekend om het beleid van een duidelijke nummer 1 en 2 coureur. Dit jaar gelden er andere stalorders en mag Leclerc voor zijn kansen gaan. Beide coureurs laten elkaar in dit gevecht leven en hoewel Vettel een klein beetje tegenstribbelt, heeft Leclerc geen kind aan zijn collega. In de volgende ronden geeft de Monegask serieus gas en laat hij zien waarom hij terecht de snelste coureur van dit weekend is.

Max Verstappen rijdt na het chaotische begin rond op P5, maar kan niet echt aansluiten bij de top 4. Achter de Limburger valt ook een gat en zodoende lijkt Max zijn eigen race te rijden. Bottas, op P3, lijkt enige tijd binnen handbereik, maar tot een serieuze inhaalpoging komt het de gehele race niet. De Nederlander heeft last van de sterke wind en een slechte afstelling van de RB15. Ook in Melbourne klaagden beide Red Bull-coureurs over de balans van de auto. De RB15 toont wat dat betreft gelijkenissen met de Mercedes W08 die Toto Wolff de bijnaam diva zou geven in dat seizoen (2016).

In de rommelige maar enerverende openingsfase van de race zien we voortdurend auto’s elkaar passeren door het gecombineerde effect van een met 20mm vergrote DRS en de toevoeging van een 3e DRS-zone in Sahkir. De wijzigingen van het reglement in 2019 lijken bij dit soort circuits door te slaan. Inhalen is een kunst en moet vooral niet te gemakkelijk worden gemaakt.

Na de 1e en 2e pitstopronde vinden er geen noemenswaardige positiewisselingen plaats, maar weten Hamilton en Vettel elkaar te vinden op de baan. Lewis, op P3, valt in ronde 37 aan bij Sebastian en de Brit komt als winnaar uit de strijd. Hamilton positioneert zich ditmaal aan de buitenzijde van bocht 4 en gaat er met veel gevoel voor precisie langs. Vettel heeft last van harde wind en stoffige binnenbocht waardoor hij spint en menigeen doet denken aan zijn fratsen van het vorige seizoen. Of de Duitser hier werkelijk schuld aan heeft, is van een afstandje moeilijk te beoordelen.

Na zijn pirouette moet Sebastian Vettel naar binnen voor een genoodzaakte bandenwissel. Onderweg naar zijn pitbox raakt hij ook nog eens zijn voorvleugel kwijt. Dit zorgt ervoor dat zowel Bottas als Verstappen een plaatsje stijgen. De top 4 is dan als volgt: Leclerc, Hamilton, Bottas en Verstappen.

Tien ronden voor het einde komt het hartverscheurende bericht uit de Ferrari-cockpit van Leclerc: ‘There is something wrong with the engine…oh my god’. De paniek in zijn stem is duidelijk hoorbaar en we zien de rondetijden van de Monegask terugvallen. Zowel Hamilton als Bottas passeren hem voor de eindstreep en ook Verstappen lijkt onderweg om de laatste podiumpositie af te pakken.

Een Safety Car – om de vlak na elkaar uitgevallen Renaults te ruimen – gooit uiteindelijk roet in het eten van Verstappen & Co. Leclerc behoudt P3 als de vlag valt en iedereen achter de Safety Car finisht.

Raikkonen verdient lof voor zijn optredens in zowel Australië als Bahrein. De Fin in dienst van Alfa Romeo weet in beide races in de top 10 te kwalificeren en zijn startposities om te zetten in puntenfinishes. De 8 WK-punten van Alfa Romeo heeft het te danken aan de ervaring en snelheid van de Iceman.

Ondanks het mindere weekend van Red Bull kent Verstappen zijn beste seizoensstart tot nu toe. Met een P3 in Melbourne en een P4 in Bahrein scoort de Nederland zijn beste eindklasseringen tot nu toe in deze races. Als gevolg bezet hij nu achter de Mercedes-coureurs de 3e positie in de WK-klassering. De Honda motor is vele malen betrouwbaarder gebleken dan de Renault krachtbron. Zo hebben alle Honda aangedreven bolides tot nu toe de finish bereikt. Vergelijk dat met de 5 uitgevallen Renault motoren in twee races en het wordt zichtbaar dat de gok van Red Bull om met de Japanse fabrikant in zee te gaan zich nu al uitbetaalt.

Als Red Bull qua afstelling ook nog eens de goede keuzes gaat maken, kan het heel spannend worden dit seizoen. De testdagen, die nu plaatsvinden in Bahrein, kan het team uit Milton Keynes gebruiken om de divatrekjes van de RB15 beter te begrijpen.

Dankzij de dubbele dubbelslag van Mercedes in de eerste twee races gaat het Duitse fabrieksteam fier aan kop in het klassement voor constructeurs. Hamilton nadert Bottas tot op één WK-punt in het klassering voor coureurs. Max behoudt plek 3, maar ziet Leclerc naderen tot een punt verschil.

DHL Fastest Lap

Charles Leclerc (Ferrari) – 1m33.411s ronde 38.

Volgende Grand Prix

Over 14 dagen mogen we ons verheugen op een zeer fraai jubileum: de 1000e Grand Prix! Over twee weken is het de beurt aan Shanghai om de Grand Prix van China te organiseren. Tot dan!

Copyright © 2019 Race Experience
Hulp nodig? Bel gemakkelijk met ons op 050 205 78 01

Andere wensen? Vraag het ons!

Arrangement: {{ currentProduct }}
Naam
E-mailadres
Telefoonnummer
Wensen
Wilt u uw contactgegevens goed controleren, zodat wij de juiste gegevens ontvangen.
  • Uw aanvraag is succesvol verstuurd. We nemen spoedig contact met u op.