F1 van Singapore – Marina Bay 2023
Het Marina Bay Street Circuit vormt sinds 2008 het toneel voor de F1 van Singapore – Marina Bay. Het is de eerste nachtrace in de geschiedenis van de Formule 1. Het circuit is 5.065 meter lang en heeft op Spa na de langste rondetijd van de huidige Formule 1-circuits. Het stratencircuit doet erg denken aan het Circuit de Monaco door de associatie met de haven en de vangrails die zo dicht op de baan staan. Ondanks dat het om een stratencircuit gaat, is de baan ontworpen door Hermann Tilke.
De Grand Prix van Singapore – Marina Bay wordt gekenmerkt door maar liefst 23 bochten, het vele remmen en een hobbelig wegdek. Daarnaast eisen de hoge temperaturen en de hoge luchtvochtigheid het maximale van de coureurs. De coureurs beschrijven dit vaak als een ‘sauna’ race. De Singapore Grand Prix – Marina Bay kent daarbij een curieus record: in alle voorgaande edities is tijdens de Grand Prix minimaal één keer de Safety Car de baan op gestuurd. In totaal is de Safety Car 20 keer uitgerukt in 11 races.
Ervaringen van Max Verstappen in Singapore
Max Verstappen bewaart gemengde herinneringen aan de Grand Prix van Singapore – Marina Bay. Een geweldige kwalificatieronde in 2017 zorgt voor een fraaie P2 startpositie voor de Grand Prix. Het is pas de tweede keer in zijn prille carrière dat Max dan van de eerste startrij mag vertrekken. Maar de Limburger kan niet lang genieten van deze mooie uitgangspositie. Op een hele natte baan wordt onze held vlak na de start vakkundig uitgeschakeld door een Ferrari sandwich. Gelukkig crashen de Ferrari’s ook en voelen zij de pijn van een DNF net zo hard.
2015
In 2015 gaat het ook mis bij de start van de Grand Prix van Singapore. De Toro Rosso van Max slaat af en komt niet van zijn plek. Max loopt hierdoor meteen een ronde achterstand op. Na een magistrale inhaalrace – mede mogelijk gemaakt dankzij meerdere Safety Car periodes – behaalt Max een zeer verdiende en mooie 8e plek. De bekende “NOOOO” op de boordradio na het verzoek Carlos Sainz voorbij te laten, bezorgt Max wereldwijd aanzien.
2018
Het beste resultaat in Singapore behaalt Max Verstappen in 2018. De Limburger levert een megaprestatie door met een sputterende krachtbron beide Ferrari’s, een Mercedes en zijn teamgenoot zowel in de kwalificatie als in de race voor te blijven. Een fraaie tweede plek is het gevolg! In 2019 presteert de Ferrari bovenverwachting en scoort het Italiaanse renstal een 1-2-overwinning. Max eindigt op P3 en houdt zodoende beide Mercedessen achter zich. De 2020- en 2021-editie is door toedoen van COVID helaas niet verreden.