F1 van Brazilië – São Paulo 2023
De F1 Brazilië komt er weer aan! De Grand Prix van Brazilië – São Paulo zal voor het eerst in 1973 op het circuit Autódromo José Carlos Pace gereden worden. Een andere naam voor dit circuit, is Interlagos. De baan ligt in een van de favela wijken van de stad São Paulo. Het circuit rijdt men bovendien tegen de klok in. Daarnaast meet het 4.309 meter en telt het 15 bochten.
De baan is vernoemd naar de in São Paulo geboren Formule 1-coureur José Carlos Pace. De coureur schrijft in 1975 de Grand Prix van Brazilië op zijn naam en verongelukt twee jaar later in een helikoptercrash. Een andere naam voor het circuit is Interlagos. Deze naam dankt het aan de omgeving die tussen twee meren ligt. Het is een technisch zeer uitdagend circuit door het hoogteverschil en de vele hobbels in het wegdek. Het wegdek loopt ook nog eens schuin af waardoor het chassis het zwaar te verduren heeft tijdens de Grand Prix. Brazilië kent trouwens een rijke historie aan grote Formule 1-coureurs, denk aan Emerson Fittipaldi, Nelson Piquet en natuurlijk Ayrton Senna.
De Max Verstappen Special
Het is onze eigen Max Verstappen die in 2016 de Braziliaanse harten steelt met een optreden die hen doet herinneren aan de hoogtijdagen van Ayrton Senna. Hierna volgt een korte samenvatting.
Tegen het einde van de Grand Prix mislukt een strategiekeuze om te wisselen naar Intermediate banden. Max besluit terug de pits in te gaan voor full wets en komt achteraan het veld weer naar buiten. De ene na de andere snelste ronde schrijft hij op zijn naam. Hij passeert vrijwel het gehele veld aan alle kanten en op punten van het circuit waarop het eigenlijk niet mogelijk is in te halen. Het lijkt er even op dat de andere coureurs stilstaan! Max rijdt zulke unieke lijnen dat de overige coureurs over de boordradio te horen krijgen waar op de baan de meeste grip te vinden is!
P16 met 16 rondes te gaan…
Max presteert het om in de laatste zestien ronden van P16 naar het podium te rijden. Het is zijn hoogste notering in de Grand Prix van Brazilië – São Paulo tot op heden. Zijn optreden wordt later de Max Verstappen Masterclass gedoopt. Max krijgt ook de label ‘Rainmaster’ toegewezen. In de 2017 editie van de F1 Brazilië – São Paulo vestigt Max Verstappen het officiële ronderecord van Interlagos in 1:11.044.
2018 & 2019: revanche voor Verstappen
Nadat Max in 2018 uit de leiding werd gespind door een roekeloze en gelapte Esteban Ocon, verloor Verstappen de race aan Hamilton. Een laaiende Max zoekt de Fransman na de Grand Prix op om verhaal te halen voor de camera’s van een wereldwijd publiek. Karma noemt Max de botsing later, doelend op het incident tussen Jos Verstappen en Juan Pablo Montoya in 2001 waar laatstgenoemde als leider in de race werd uitgeschakeld door een gelapte Verstappen senior.
In 2019 is Max heer en meester in São Paulo, met een Honda aangedreven Red Bull vliegt Max over circuit. Zowel Mercedes als Ferrari hebben geen antwoord op het baangeweld van Verstappen. Snelste in alle kwalificatiesessies en een spectaculaire race. Daarna winnend afsluiten door de race te domineren met een goede racestrategie, consistente rondetijden en het winnen van cruciale duels. Red Bull dwingt de overwinning af en laat niks aan het toeval over. Max weet voor het eerst een pole positie om te zetten in winst – het is GP-winst nummer 8 in totaal.
In 2020 is deze F1 Brazilië vanwege corona niet gereden.