Het laatste nieuws omtrent de Formule 1-kalender is met luid gejuich ontvangen bij ons op kantoor. Naast de additie van drie prachtige GP-affiches is het waarschijnlijk mogelijk om voor Portimão en Nürburgring F1-tickets te bemachtigen!
De maand oktober staat normaal in het teken van Dierendag, Halloween, het Oktoberfest en de omschakeling van zomertijd naar wintertijd. Bij Race Experience staat er echter met een andere reden een grote rode cirkel om deze maand in onze agenda.
De terugkeer van de Nürburgring (Duitsland) en Autodromo Enzo e Dino Ferrari, kortweg Imola (Italië), roept bij ons en ongetwijfeld bij velen van u een nostalgisch gevoel op. Vele fantastische grand prixs hebben plaatsgevonden op deze iconische F1-circuits. De hotelovernachtingen rondom de Nürburging zijn ook voor dit jaar inmiddels flink in trek. Met name omdat raceliefhebbers voorsorteren op de mogelijkheid om aanwezig te zijn bij deze GP. De Formule 1 bekijkt nu of voor deze GP een beperkt aantal F1-tickets verstrekt kan worden.
De toevoeging van de F1 GP in Portugal verzorgt de kers op de taart. Niet zozeer omdat Portugal nou een enorm rijke geschiedenis heeft in de Formule 1. Integendeel zelfs: de laatste keer dat een Portugees deelnam aan een grand prix brengt ons immers terug naar 2006. Destijds ging Tiago Monteiro van start voor het Nederlandse F1-team Spyker. Het circuit en de faciliteiten daarentegen spreken voor zich. Het 4.692 meter lange Autódromo Internacional do Algarve is een uitdagend circuit dat het decor vormt voor een memorabele GP. Voor de Portugese GP is de kaartverkoop inmiddels al gestart, boek snel uw tickets.
Race Experience neemt u graag mee op een kleine tour door Europa. Op deze manier leert u de laatste 3 toevoegingen op de F1-kalender beter kennen.
Nürburg is een klein Duits dorpje met nog geen twee honderd inwoners, maar erg bekend bij duizenden motorsportliefhebbers wereldwijd. Ook Nederlandse Formule 1-fans reisden in het verleden met tienduizenden fans af naar de Eifel. Tijdens een grand prix op dit prachtige circuit hoefde je dan ook niet raar te kijken als ruim de helft van de bezoekers uit Nederland kwam.
Ook hedendaags blijft het Duitse circuit een trekpleister voor de Nederlandse motorsportfans. Op de Nordschleife, gelegen naast het F1-circuit van Nürburgring en ook wel bekend als ‘The Green Hell’, trekken vele fans dagelijks hun racehandschoenen aan om zelf een ronde te rijen over het iconische circuit.
Een terugkeer naar ‘The Green Hell’ zal er waarschijnlijk nooit meer inzitten voor de F1. Nick Heidfeld rijdt in 2007 nog een ronde voor het promotieteam van BMW Sauber F1-team, maar wel met de snelheid van zijn bolide begrensd op een maximum van 275 km/u. Het circuit waar Niki Lauda zijn beroemde crash beleefde, is al jaren niet meer veilig genoeg bevonden voor de kracht en snelheid van moderne Formule 1-bolides.
We moeten het dit jaar dus wederom doen met de zogeheten GP-Track – wat absoluut geen straf is! Een ronde over 5.148 meter lange circuit vol hoogteverschillen staat vaak garant voor spektakel. Met maar liefst 17 bochten zorgt het circuit voor genoeg inhaalmogelijkheden. Met name bij bocht 1, waar de coureurs vlak voor de Mercedestribune een stuk omlaag duiken, liggen uitstekende kansen om in te halen. Ook de Dunlop Kurve (bocht 8), dat doet denken aan de haarspeldbocht op het Circuit de Gilles Villeneuve (Canada), zal een uitstekende plek zijn waar Max zijn talenten kan etaleren.
Voor veel Nederlanders zal de kletsnatte Grand Prix van Europa uit 2007 speciaal blijven. Debutant (en vervanger van Christijan Albers) Winkelhock is na de formatieronde als enige deelnemer van het startveld gestart met regenbanden. Hierdoor kan de Duitser, uitkomend voor het Nederlandse Team Spyker, de leiding in de race overnemen. Helaas eindigt het sprookje van Winkelhock en Spyker in een tranendal: een hydraulisch probleem zorgt ervoor dat de Duitser de race moest staken. Winkelhock zou na deze race niet meer deelnemen aan een grand prix. Hierdoor mag hij nog altijd claimen in elke Formule 1-race (waaraan hij heeft deelgenomen) aan de leiding te hebben gestaan!
Max mag op zondag 11 oktober 2020 de Nederlandse eer proberen te herstellen op de altijd uitdagende Nürburgring. Een overwinning voor de Nederlander zou zijn tweede op rij zijn in Duitsland. Momenteel is de organisatie serieus bezig om de mogelijkheden te bekijken van een Eifel Grand Prix met publiek. Indien er F1-tickets voor de Grand Prix van Eifel beschikbaar komen, zal Race Experience de Formule 1-tickets voor de Nürburgring aan gaan bieden. Houd ons daarom nauwlettend in de gaten, omdat wij verwachten dat deze GP-tickets als warme broodjes over de toonbank zullen gaan. Mis daarom niks en volg ons via de nieuwsbrief (onderaan deze pagina), onze website of op sociale media als Facebook of Instagram.
Het debuut van Portimão op de F1-kalender
Zoals gezegd staat Portugal niet bekend om haar rijke geschiedenis binnen de Formule 1. De meeste succesvolle Portugese F1-coureur Tiago Monteiro scoorde dan wel een podium, maar tijdens deze race waren er slechts 6 (!) coureurs die van start gingen.
Toch beschikt Portugal over twee uitstekende circuits: Estoril en Portimão. Estoril is van 1984 tot en met 1996 onafgebroken gastheer van de Portugese Grand Prix. Het circuit, gelegen nabij de populaire badplaats, is het decor voor de allereerste overwinning van de legendarische Ayrton Senna in 1985.
De keuze van de FIA is echter gevallen op Portimão. Een (relatief) nieuw circuit dat beschikt over uitstekende faciliteiten. De bouw van het circuit werd in 2008 afgerond. Toch wordt het circuit zelden gebruikt en dat terwijl veel Formule 1-coureurs lovend zijn over de lay-out. Tot op heden heeft er op dit Portugese circuit alleen een Formule 1-testsessie plaatsgevonden, wat ondertussen ook al weer 11 jaar geleden is.
Het 4.684 meter lange circuit beschikt over 16 bochten met genoeg ruimte voor inhaalmogelijkheden. De hoogteverschillen op het circuit doen ons enigszins denken aan Circuit de Barcelona-Catalunya. Het grote verschil tussen beide circuits lijkt hem in de eerder genoemde inhaalmogelijkheden te liggen. Waar inhalen op Circuit de Barcelona-Catalunya vaak een utopie is, lijkt het op het Autódromo Internacional do Algarve makkelijker te kunnen.
Maar liefst 31,7% van het circuit bestaat uit bochten, die gepaard gaan met twee lange rechte stukken. Het ronderecord staat op naam van Sebastien Buemi, die in een Toro Rosso de snelste tijd klokte tijdens de trainingen in 2009. De Zwitser wist tijdens zijn ronde (1.27.97) een topsnelheid te behalen van maar liefst 352,9 km/u. Van deze ronde zijn helaas weinig kwalitatief goede beelden beschikbaar, maar gelukkig kunnen we een onboard ronde meerijden met Felipe Guimarães tijdens een sessie van de A1GP.
De eerste GP op Portimão zal natuurlijk een historisch moment zijn binnen de motorsport. We anticiperen hier, net als bij de Nurburgring, een felle strijd om aan F1-tickets te komen. Een aantal factoren spelen hier een rol: de regio leent zich uitstekend voor een minivakantie, het circuit kent een matige capaciteit (ca. 75.000 toeschouwers; pre-COVID), overige Europese races laten vooralsnog geen publiek toe en het is natuurlijk het debuut van een heel fraai circuit op de F1-kalender. Klik hier om ons aanbod aan Formule 1-tickets te bekijken. De race staat overigens gepland op 25 oktober 2020. Heeft u interesse in F1-tickets voor de Grand Prix van Portugal? Wees er snel bij en leg uw GP-ticket tijdig vast.
Imola zal bij veel raceliefhebbers bijzondere herinneringen naar boven roepen. Van spectaculaire races met een onverslaanbare Michael Schumacher tot crashes met nare gevolgen; het heeft hier allemaal plaatsgevonden.
Ondanks dat het Italiaanse circuit niet bekend staat om de vele inhaalmogelijkheden, behoort het wel tot de meest spectaculaire en iconische circuits op de F1-kalender. Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari, zoals de officiële naam van het circuit luidt, is vernoemd naar de oprichter van Ferrari en zijn zoon Dino. Tussen 1981 en 2006 is er op Imola onafgebroken de Grand Prix van San Marino georganiseerd. Best bijzonder, aangezien het circuit op een kleine 100 kilometer ligt van de dwergstaat. De eer om de Italiaanse Grand Prix te organiseren was namelijk al die tijd aan Monza vergeven. Behalve in 1980: toen mocht Imola toch één enkele keer de Grand Prix van Italië als promotienaam voeren. Ditmaal is de F1 GP op Imola noch San Marino noch Italië gedoopt, maar in plaats daarvan heet het evenement Emilia Romagna – vernoemd naar de prachtige regio van het legendarische circuit.
Het 5.440 meter lange circuit zal door veel mensen herinnerd worden als de plek waar een van ’s werelds beste coureurs het leven liet. Het fatale GP-weekend in het seizoen 1994 zorgt nog steeds voor een grauwe tint op dit iconische circuit. Tijdens het bewuste GP-weekend komen zowel Roland Ratzenberger als Ayrton Senna om het leven. De duistere kant van Imola heeft bijgedragen aan de steeds strenger wordende veiligheidseisen voor F1-circuits en materiaal. Denk hierbij aan bijvoorbeeld chicanes, verhoogde cockpitranden, zwaardere crashtests en recentelijk de halo. Ook het Imola circuit is na 1994 opnieuw aangepast: de beruchte Tamburello-bocht, waar onder andere Gerhard Berger zijn Ferrari in vlammen op zag gaan, verdwijnt. In 2007 komt de (voorlopig) laatste aanpassing van het circuit: de Variante Bassa-chicane voor startfinish wordt verwijderd en de pitboxen volledig vernieuwd. Is het circuit eindelijk weer gereed voor een langdurige plek op de Formule 1-kalender?
Het is natuurlijk even geleden dat we een Formule 1-auto over het Autodromo Enzo e Dino Ferrari hebben zien scheuren. Na de laatste aanpassing aan de baan in 2007 heeft er zelfs geen grand prix meer plaatsgevonden. Het circuit is een echt hoge snelheidscircuit, waardoor het geen verassing is dat Ferrari vaak uitstekend wist te scoren.
Tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van San Marino uit 2004 klokt Jenson Button de snelste tijd ooit. Zijn ronde over het 5.440 meter lange circuit is in een tijd van 1.19.753 minuten voltooid. Hierdoor wist de Engelsman een gemiddelde snelheid te behalen van maar liefst 222,673 km/u.
Imola is een schitterend circuit met prachtige bochten, hoogteverschillen en een lokale fanbase vol passie. Maar indien de geschiedenis zich herhaalt, lijkt het geen circuit te zijn waar we veel inhaalacties mogen verwachten. De laatste chicane, die nu niet meer bestaat, zorgde in het verleden vaak voor inhaalmogelijkheden. Ook is dit het punt waar de coureurs hun aanval in de Tamburello-bocht beginnen door zich bij deze chicane goed te positioneren om een uitstekende exit te pakken.
Veel inhaalacties of niet, een bezoekje aan het historische Imola staat ongetwijfeld bij velen van ons op de F1-bucketlist. Ook de Grand Prix van Emilia Romagna wordt gehouden op 1 november in een GP-format van slechts twee dagen – zonder vrijdagsessies. Voor deze GP is (op moment van schrijven) weinig bekend over een eventuele verkoop van F1-tickets. Houdt onze website, nieuwsbrief en sociale media in de gaten voor het laatste nieuws omtrent de verkoop van F1-tickets voor deze legendarische GP.
Wij hopen dat we u met dit schrijven dichter bij de nieuwe circuits op de F1-kalender hebben gebracht. Wij kunnen in ieder geval niet wachten tot dat er weer geracet zal worden op deze prachtige circuits. Tot slot willen wij de F1 en de organisatoren danken voor het mogelijk maken van deze nu al speciale grand prixs.
Race Experience BV werkt direct met Lokale partners/promotors en is geautoriseerd wederverkoper voor event tickets. Daarom zijn we op geen elke manier verbonden met bedrijven die verbonden zijn aan de Formule 1. F1, FORMULA ONE, FORMULA 1, FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX en alle gerelateerde merken en/of trademarks van Formula One Licensing.
We gebruiken cookies om uw browserervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud te tonen en ons verkeer te analyseren. Door op "Akkoord" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.
Geen producten in de winkelwagen.