Het is ondertussen alweer even geleden dat de Formule 1 de eerste acht grand prixs van 2020 aankondigde. Met de Grand Prix van Oostenrijk voor de deur zullen veel Formule 1-fans reikhalzend uitkijken naar het tweede deel van de kalender. Krijgen we dit jaar een nieuwe Grand Prix van Portugal te zien of beleven we tijden uit het verleden met races op Imola en Maleisië? Race Experience neemt de kanshebbers onder de loep en nodigt de lezer graag uit op deze bijzondere tocht rond de wereld!
Nadat we afgelopen week een streep hebben gezet door Baku, Japan en Singapore, is het Aziatische seizoen flink ingekort. Volgens diverse media is Ross Brawn met zijn team op zoek naar alternatieven waarbij het vooral dicht bij huis gezocht wordt. Een verlenging van het Europese seizoen lijkt aanstaande en zo lijkt Ferrari na de Grand Prix in Monza nog een bijzondere thuisrace te mogen rijden.
Autodromo Internazionale del Mugello, gelegen in de nabijheid van prachtstad Florence, lijkt momenteel de grootste kandidaat om de 9e race van het seizoen te organiseren. Het testcircuit van Ferrari heeft nog nooit decor gestaan voor een race in het Formule 1-kampioenschap, maar zien we bijvoorbeeld wel terug in de MotoGP.
De Scuderia zou achter de schermen aandringen op een race op Mugello en dat is niet zonder reden: het team uit Maranello staat namelijk op 991 verreden grand prixs! Een snelle rekensom leert ons dat een 9e race kan zorgen voor een bijzondere mijlpaal. Natuurlijk zal dit fantastisch zijn voor het team van Ferrari, maar hoe is dat voor ons voor de buis?
Wij zijn positief gestemd over het Italiaanse circuit. Het circuit beschikt over meerdere lange rechte stukken en vooral veel snelle bochtencombinaties. Het hoogteverschil, zoals je dat bijvoorbeeld ook in Spa ziet, zorgt ervoor dat elke ronde weer een uitdaging is.
Neem zelf een kijkje en zie voormalig Formule 3-coureur Michael Lewis een ronde rijden over Mugello.
Imola zal bij veel raceliefhebbers bijzondere herinneringen naar boven roepen. Van spectaculaire races met een onverslaanbare Michael Schumacher tot crashes met fatale gevolgen; het heeft hier allemaal plaatsgevonden.
Zoals gezegd zullen veel racefans een grand prix op Imola toejuichen. Het circuit is spectaculair en tevens een leuke vernieuwing op de kalender. Tussen 1981 en 2006 werd er op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari (zoals de officiële naam van het circuit luidt – vernoemd naar de oprichter van Ferrari en zijn zoon Dino) onafgebroken de Grand Prix van San Marino georganiseerd. Best bijzonder, aangezien het circuit op een kleine 100 kilometer gelegen is van de dwergstaat. De eer om de Italiaanse Grand Prix te organiseren was namelijk al die tijd voor Monza, behalve in 1980, toen mocht Imola toch één enkele keer met de eer strijken.
Imola kent helaas ook een enorm duistere kant: in 1994 kwamen zowel Roland Ratzenberger als Ayrton Senna om het leven. Het tragische verhaal van Ayrton Senna is bij velen bekend, dat van Ratzenberger een stuk minder.
Ratzenberger, een jonge Oostenrijker die bezig was aan pas zijn derde Formule 1-weekend, stond er tijdens de kwalificatie niet goed voor. Met een beschadigde auto koos hij er echter voor toch nog één ronde te rijden. Deze ronde zou hem helaas fataal worden . Met 314,9 km/h crashte Ratzenberger in de betonnen muur. Op weg naar het ziekenhuis overleed Ratzenbeger aan de gevolgen van een gebroken nek en een schedelbasisfractuur. Het is het begin van een uitermate treurig Formule 1-weekend. Uitgerekend Senna kwam als enige coureur polshoogte nemen voor de veiligheidsmaatregelen op het baanstuk waar de crash van Ratzenberger plaatsvond.
Beide ongelukken hebben ervoor gezorgd dat de Formule 1 door de jaren heen een stuk veiliger is geworden. Denk hierbij aan verhoogde cockpitranden en zwaardere crashtests. Ook het circuit is na 1994 aangepast, zoals te zien is op onderstaande afbeelding.
Toch hebben er ook genoeg fantastische races plaatsgevonden op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari. Zo won Michael Schumacher hier maar liefst zeven races, waarvan 6 tijdens de laatste 8 edities. De race uit 2005 blijft ons het meeste bij: op weg naar zijn eerste wereldtitel behaalde Fernando Alonso een spectaculaire overwinning door Michael Schumacher rondenlang achter zich te houden. Hierbij komen we dan ook meteen bij het nadeel van Imola: ondanks dat het een fantastisch circuit is met een hoop historie, blijft inhalen ontzettend moeilijk. Mocht de race toch plaatsvinden in 2020, dan is het aan Max om zijn inhaal- / verdedigingskunsten nogmaals te laten zien.
Bekijk hier een fragment van het gevecht tussen Alonso en Schumacher uit 2005.
Ook de circuits in Portugal zien hun kans schoon om eindelijk weer eens een grand prix te organiseren. Het land heeft een relatief kleine geschiedenis in de Formule 1: de laatste Portugese Formule 1-coureur, Tiago Monteiro, rijdt zijn laatste race namelijk in 2006 voor het Nederlandse team van Spyker. Toch beschikt het land over twee uitstekende circuits: Estoril en Portimão.
Estoril is van 1984 tot en met 1996 onafgebroken gastheer van de Portugese Grand Prix. Het circuit gelegen nabij de populaire badplaats is het decor voor de allereerste overwinning van de legendarische Ayrton Senna in 1985.
De kans dat er geracet zal worden op Estoril schatten wij echter laag in. Wij zien meer kansen voor Portimão. In Portimão ligt een modern circuit dat aan alle FIA-eisen voldoet. De bouw van het circuit werd in 2008 afgerond. Toch wordt het circuit zelden gebruikt en dat terwijl veel Formule 1-coureurs lovend zijn over de layout. Tot op heden heeft er op dit Portugese circuit alleen een Formule 1-testsessie plaatsgevonden, wat ondertussen ook al weer 11 jaar geleden is.
Tijd voor een terugkeer dus? Wat ons betreft wel! Het circuit heeft veel gelijkenissen met Circuit de Barcelona-Catalunya, maar lijkt wel meer inhaalmogelijkheden te bieden. Verder maken de hoogteverschillen het een interessante race om te rijden. Het klimaat zal tevens een belangrijke rol spelen in de beslissing van Ross Brawn en zijn team, zo lijkt er ook nog in de herfst gereden te kunnen worden op het circuit in de Algarve.
Max Verstappen hoopt wellicht op een race in Portugal. De Nederlander is namelijk de enige coureur die recent nog zijn meters heeft gemaakt op het circuit in Portugal. Al was dat wel in een GP2-wagen tijdens een persoonlijke test in januari.
Bekijk hier een onboardronde op het circuit in Portimão.
Race Experience juicht het uitbreiden van de Formule 1-kalender alleen maar toe! De huidige situatie geeft veel grand prixs de gelegenheid om zich (opnieuw) in de kijker te spelen. Bovenstaande grand prixs lijken de grootste kans te hebben op een plekje op de kalender. Stiekem hopen we toch ook dat Formule 1 de volgende outsiders overweegt.
Laten we beginnen met Hockenheim. Lange tijd leek Hockenheim te behoren tot een van de favorieten voor een plekje op de hernieuwde Formule 1-kalender. Het circuit waar Max vorig jaar een weergaloze overwinning behaalde, staat eigenlijk al jaren niet vast op de kalender. Zo ook vorig jaar, toen het circuit pas relatief laat werd toegevoegd. De jaren daarvoor moest het circuit vaak haar plekje delen met de Nürburgring, een fantastisch circuit in de Eifel.
Toch lijkt Hockenheim ook dit jaar weer mis te grijpen. Een race in het zuiden van Europa lijkt, gezien het klimaat, een stuk interessanter voor de Formule 1.
Over het zuiden van Europa gesproken: een circuit dat niet vaak genoemd wordt als kanshebber is het circuit Ricardo Tormo, dat vernoemd is naar een Spaanse motorcoureur. Het Circuit dat jaarlijks de afsluiter van het MotoGP seizoen verzorgt, heeft nog nooit een F1 grand prix georganiseerd. Het circuit is wel geliefd als wintertestcircuit bij verschillende Formule 1-teams, natuurlijk vanwege de zachte Spaanse winters.
Het circuit is gelegen nabij Valencia. Gek genoeg heeft de Formule 1 al eerder het circuit links laten liggen, toen er besloten werd te rijden op het stratencircuit van Valencia. Voor de Formule 1-fans zal een race op het Circuit Ricardo Tormo ideaal zijn. Door de omgeving voelt het alsof het circuit gelegen is in een soort van dal. De tribunes zijn – als bij een amfitheater – om het circuit heen gebouwd, waardoor je vanaf elke zitplek bijna het hele circuit kan zien.
Wat ons betreft een welkome toevoeging wanneer we weer met zijn alle mooie Formule 1-reizen mogen maken.
Neem hier een kijkje hoe een ronde op het Circuit Ricardo Tormo eruitziet.
Een circuit dat weinig genoemd wordt in de media is het Sepang International Circuit. Het circuit waar Max voorlopig de laatste editie wist te winnen, zien wij graag weer terug op de Formule 1-kalender. De race was jarenlang enorm populair bij coureurs en fans, met name door het uitdagende karakter van het circuit. Nu Singapore zijn plekje kwijt is op de kalender, lijkt er een kleine kans te zijn dat Maleisië weer een race mag organiseren.
De oorzaak dat de grand prix niet meer plaatsvindt, ligt namelijk bij het rondkrijgen van de financiën. De overheid van Maleisië vindt de fee, die de Formule 1 vraagt voor de organisatie van de race, te hoog. Een race zonder publiek lijkt om deze reden niet interessant voor het Sepang International Circuit. Wellicht dat Petronas als hoofdsponsor een duit in het zakje wil doen.
Mocht de race toch een plekje krijgen dit seizoen, dan hopen wij dat de Formule 1 gebruik maakt van de nieuwe kunstlichtinstallatie van het circuit. Zo kan Sepang een waardige opvolger worden van de geannuleerde nachtrace van Singapore!
Nu er een aantal races in Azië afgelast zijn, lijken Vietnam en China nog steeds kans te maken op een plekje op de huidige kalender. Toch zal Ross Brawn ook zijn oren en ogen openhouden voor alternatieven.
Nog niet zo lang geleden hebben India en Zuid-Korea een circuit laten bouwen voor de organisatie van Formule 1-races. Met respectievelijk 3 en 4 verreden races kwam er een einde aan de dromen van de Indiërs en Koreanen. Toch bleek met name het circuit in Zuid-Korea enorm populair onder de Formule 1-fans (onboard). Voorlopig is het stil in de media omtrent deze circuits, een plekje op de kalender lijkt dan ook ver weg.
Een optie die vaker genoemd wordt, is een extra race op Sochi. Waarschijnlijk is deze optie niet het gevolg van een stemming onder raceliefhebbers. Het circuit is immers niet bijster populair onder de Formule 1-fans. Ook een tweede race op Bahrein wordt veelvuldig aangehaald. Het interessante hieraan is dat gekeken wordt naar een race op de ´oval-layout´ van het circuit. Dit idee kan rekenen op veel enthousiasme van Formule 1-fans. Neem een kijkje hoe een virtuele ronde over het Sakhir International Circuit eruitziet over de oval-layout.