Photo by Clive Rose/Getty Images.
Met maar liefst zes uitvallers, twee safety cars en drie virtual safety cars, was de Grand Prix van Singapore geen saaie race. Gemengde gevoelens voor Red Bull Racing – Pérez weet de zwaarste race van het seizoen te winnen terwijl Max zijn eerste poging op het kampioenschap heeft misgelopen.
Het weekend begint niet goed voor Verstappen. Hij moet zijn laatste ronde in de kwalificatie plotseling afbreken omdat Red Bull een rekenfout heeft gemaakt over het brandstofverbruik. Hierdoor komt de Nederlander niet verder dan de achtste plek. Leclerc pakt pole, Pérez wordt tweede en Hamilton weet de derde plek te bemachtigen.
Op zondag valt de regen met bakken uit de hemel. De start wordt uitgesteld maar na ruim een uur vertraging kan er toch gereden gaan worden. Hoewel het is gestopt met regenen, is de baan alsnog spekglad. Iedereen start op de intermediates. De lampen gaan uit en Pérez is goed weg. Voor de eerste bocht weet hij Leclerc al in te halen. Ook Sainz kent een goede start waardoor hij Hamilton passeert. Verstappen komt echter niet goed weg en gaat van de achtste naar de twaalfde plek. Tot aan de negende ronde weet hij weer drie coureurs in te halen, maar dan komt de eerste safety car door een botsing tussen Nicolas Latifi en Zhou Guanyu.
Nadat de safety car weer van de baan is, kunnen Pérez en Leclerc samen wegrijden. De Monegask blijft in de buurt van de Mexicaan, terwijl Ferrari-teamgenoot Sainz de twee niet weet bij te houden. Al snel ligt hij op elf seconden achterstand van Charles. Niet veel later is het ook einde verhaal voor Alonso. De motor van de Spanjaard heeft het begeven. Russell neemt de gok en gaat naar binnen om over te stappen op de mediums. Maar hij heeft geen grip en de andere coureurs blijven op de inters.
Een paar rondes daarna staat de andere Alpine-coureur langs baan met motorproblemen. Onder andere Verstappen en Pérez wisselen naar mediums, maar dat is net te vroeg. Yuki Tsunoda parkeert zijn auto in de muur, waardoor beide McLarens een kortere pitstop kunnen maken. Norris komt op de vierde plek terecht en Ricciardo op de zesde plek. Ondertussen wordt Pérez ongeduldig van de safety car. Hij gaat ernaast rijden en gebaart dat de auto vaart moet maken.
Met nog iets minder dan een halfuur te gaan, verremt Max zich. Hij schiet rechtdoor, verliest een aantal posities en besluit opnieuw te pitten. Hierdoor valt de Limburger terug naar de veertiende plek en moet hij opnieuw beginnen aan zijn inhaalslag. Hij doet er alles aan om binnen te punten te komen en klimt langzaam omhoog.
Doordat Pérez eerder in de race niet genoeg afstand hield van de safety car, loopt hij nu het risico een straf te krijgen. In de slotfase krijgt Leclerc van zijn team de opdracht binnen vijf seconden te blijven van de Mexicaan. Maar even later weet Pérez als eerste over de finish te gaan, ruim zeven seconden eerder dan de Monegask. Na overleg van de stewards mag de Red Bull-coureur, ondanks een tijdstraf, zijn winst behouden. Tot nu toe is hij de enige niet-wereldkampioen die de Grand Prix van Singapore weet te winnen. Max eindigt op de zevende plek.
Verstappen heeft een voorsprong van 104 punten op Leclerc en 106 punten op Pérez. Weet de Nederlander aankomende race in Japan te winnen én de snelste ronde te rijden, dan wordt hij wereldkampioen, ongeacht waar de nummer twee en drie in het kampioenschap eindigen.
Race Experience BV werkt direct met Lokale partners/promotors en is geautoriseerd wederverkoper voor event tickets. Daarom zijn we op geen elke manier verbonden met bedrijven die verbonden zijn aan de Formule 1. F1, FORMULA ONE, FORMULA 1, FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX en alle gerelateerde merken en/of trademarks van Formula One Licensing.
We gebruiken cookies om uw browserervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud te tonen en ons verkeer te analyseren. Door op "Akkoord" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.