GP van Italië Feiten & Statistieken: Vijf op rij voor Verstappen – De Vries beleeft droomdebut

Wat Max Verstappen en zijn team de afgelopen weken laten zien is ongeëvenaard. Vanaf de Grand Prix van Frankrijk zijn ze ongeslagen. Na de race op Circuit Paul Ricard schreef Verstappen achtereenvolgens ook de GP van Hongarije, de GP van België, de GP van Nederland en nu dus ook de GP van Italië op zijn naam. Overwinning nummer 12 (!) van het F1-seizoen. 

 

Heel makkelijk was het niet voor Verstappen in Monza. De Nederlander kwalificeerde zich als tweede achter Charles Leclerc, maar incasseerde vanwege een motorwissel een gridstraf van 5 plaatsen. Een kleine variant op de Grand Prix van België was vereist. En dat bleek uiteindelijk geen probleem. Een sterke en snelle inhaalrace gecombineerd met de juiste beslissingen vanuit Red Bull Racing was genoeg opnieuw de overwinning. 

 

Direct bij de start pakt Verstappen twee plekken winst ten koste van de matig gestarte Norris en Fernando Alonso. Laatstgenoemde evenaarde het record van Kimi Räikkönen met de meest Grand Prix starts. Niet veel later is ook Gasly aan de beurt en ook de inhaalmanoeuvre op Ricciardo laat niet lang op zich wachten. Nex: George Russel. Ook dat blijkt geen probleem. Van P7 naar P2 in 5 rondjes. Fenomenaal.

 

Ondertussen is Nyck de Vries heel sterk gestart. De Nederlandse debutant in de Williams komt zonder kleerscheuren de eerste rondes door en mengt zich in de DRS-trein achter Ricciardo. In de achtste ronde komt Perez binnen voor de harde band. Een rokende rechtervoorband voorspelt niet veel goeds, maar het probleem lost zichzelf gelukkig vrij snel op.

 

In de twaalfde ronde kent de Grand Prix van Italië haar eerste uitvaller. Vettel moet zijn Aston Martin parkeren. De Duitser doet dit strategisch goed, waardoor er een Virtual Safety Car volgt, en dus geen volledige Safety Car. Leclerc grijpt zijn kans op een ‘goedkopere’ pitstop en kom naar binnen voor de gele band. De rest van de top blijft buiten.

 

De Monegask komt vlak voor de Ricciardo trein de baan weer op, waar inmiddels ook Sainz zich in gemengd heeft na een sterk staaltje inhalen. De Spanjaard startte vanaf P18. Verstappen rijdt op P1, 5 seconden daarachter volgt George Russel. De Engelsman heeft op zijn beurt op dit moment zo’n 13 seconden voorsprong op Leclerc.

 

Na 26 rondes komt Verstappen binnen voor zijn eerste stop. De Nederlander wisselt naar de medium band en staat zijn leidende positie weer af aan Leclerc. Ook Sainz is inmiddels naar binnen gekomen. De in het geel geklede Ferrari-coureur passeert vervolgt op zijn nieuwe softs zijn sterke race. In de 33e ronde moet ook Perez eraan geloven. 

 

Op het moment dat Verstappen de aansluiting heeft gevonden bij Leclerc, duikt de Monegask naar binnen. Met nog een kleine 20 rondes te gaan wisselt Ferrari Max’ grootste uitdager naar Softs om zodoende het gat richting Verstappen (op 10 ronde oude Mediums) te dichten. Het gat bedraagt op dit moment ongeveer 20 seconden. 

 

Leclerc komt wel iets dichter bij Max, maar het gat wordt lang niet snel genoeg gedicht. Alleen een Safety Car of een fout van Verstappen kan Leclerc nog helpen. Op het moment dat De Vries in gevecht is met Gasly voor de 9e plek, komt daar dan die Safety Car. Ricciardo moet zijn McLaren parkeren langs de baan. We zitten op dit moment in de 47e ronde. Perez pakt nog snel de snelste ronde.

 

Omdat de marshals de auto van Ricciardo niet snel genoeg van de baan krijgen, waardoor er geen tijd is om alle laped cars weer te laten aansluiten, volgt een enigszins teleurstellende finish achter de Safety Car. Minder lekker is de overwinning van Verstappen daardoor zeker niet. Voor de vijfde maal op rij wint de regerend wereldkampioen een Grand Prix en vergroot daarmee zijn voorsprong nog verder. Leclerc wordt tweede, voor respectievelijk Russel, Sainz, Hamilton en Perez. De Vries pakt knap punten bij zijn F1-debuut en wordt uiteindelijk negende. 

 

Met de 25 punten uit Monza erbij komt Verstappen op 335 punten in de strijd op het WK. Leclerc volgt op gepaste afstand. Honderzestien punten is het verschil tussen beide. Next stop: de Grand Prix van Singapore. Theoretisch gezien kan Verstappen wereldkampioen worden op het Marina Bay Street Circuit. Zondag 2 oktober. 14.00 uur.



Archief

Copyright © 2022 Race Experience

Andere wensen? Vraag het ons!

Arrangement: {{ currentProduct }}
Naam
E-mailadres
Telefoonnummer
Wensen
Wilt u uw contactgegevens goed controleren, zodat wij de juiste gegevens ontvangen.
  • Uw aanvraag is succesvol verstuurd. We nemen spoedig contact met u op.