GP van Saoedi-Arabië Feiten & Statistieken: Nu zijn we echt los! – Tweestrijd tussen Red Bull en Ferrari!

Photo by Lars Baron/Getty Images

 

Als zelfs de nummer twee zichtbaar genoten heeft van de race, dan hebben wij dat zeker ook. Alles zat er in. Strategie, strijd, prachtige duels, (virtual) safety cars en de gedroomde winnaar. De Grand Prix van Saoedi-Arabië was er één om in te lijsten. En dan te bedenken dat die ook nog even aan een zijden draadje heeft gehangen. Een raketaanval op een oliedepot op zo’n 10km van het Jeddah Corniche Circuit tijdens de eerste vrije training leek even roet in het eten te gooien. Gelukkig kon de GP tóch gewoon doorgang vinden.

Het was Leclerc die de vrije trainingen domineerde. De Monegask was in alle drie de sessies Verstappen de baas. Ook tijdens de kwalificatie klokte Leclerc een snellere tijd dan Max, maar genoeg voor Pole was het niet. Perez, die hiermee de eerste Mexicaan met een Pole Position op zijn naam werd, reed de kwalificatie van z’n leven. Verstappen kwalificeerde zich enigszins teleurstellend als vierde. Sainz reed de derde tijd. En oh ja, Hamilton. Die eindigde Q1 als 16 en mocht dus niet door naar Q2.  

Verstappen kent een goede start. De Nederlander kiest de binnenkant in bocht 1, zet z’n auto naast die van Sainz, geeft even een beetje gas bij, heeft meer momentum en passeert zo de Ferrari. Perez en Leclerc behouden hun plek. Achter de top vier wordt heerlijk gevochten door bijvoorbeeld de Alpine-teamgenoten Alonso en Ocon.

In ronde 15 begint het strategische spel. Ferrari roept Leclerc naar binnen. “Box to overtake’ klinkt er over de boardradio. Mar de rode bolide blijft buiten, in tegenstelling tot de leider van de wedstrijd. RedBull reageert op de berichtgeving en haalt Perez naar binnen. Te vroeg, zo blijkt een ronde later. Latifi belandt in de muur en veroorzaakt zo een Safety Car. Leclerc, Verstappen en Sainz duiken meteen naar binnen en reorganiseren zo de top 4; Leclerc, Verstappen, Sainz, Perez (Perez moet zijn plek teruggeven aan Sainz). 

Vanaf ronde 35 is het uitval-tijd. Alonso, Ricciardo en Bottas krijgen binnen een kort tijdsbestek alle drie problemen met de auto en moeten de strijd voortijdig staken. Verstappen heeft Leclerc ondertussen constant binnen handbereik gehouden en gaat na de herstart écht gas geven. In de tweeënveertigste ronde van de wedstrijd is daar de eerste aanval. Max passeert Leclerc met DRS, maar moet zijn plek in de volgende DRS-zone direct weer afstaan. Een prachtig, respectvol, gevecht volgt. Extreem laat remmen, blokkerende wielen. Heerlijk. In ronde 46 stelt Verstappen de inhaalactie één DRS-zone uit en geeft Charles Leclerc daarmee geen kans om zich direct terug te knokken. Verstappen weet in de laatste rondes z’n koppositie te behouden en pakt zo z’n eerste overwinning en bijbehorende punten van het seizoen. Lecler pakt de snelste ronde. 

Leclerc behoudt zijn eerste plek in het klassement. De Monegask komt op 45 punten. Zijn Ferrari-collega Sainz staat tweede met 33 punten. Verstappen complementeert de top 3 met 25 punten. Op 10 april staan de mannen aan de start van de GP van Australië op het Albert Park Street Circuit. 

Archief

Copyright © 2022 Race Experience

Andere wensen? Vraag het ons!

Arrangement: {{ currentProduct }}
Naam
E-mailadres
Telefoonnummer
Wensen
Wilt u uw contactgegevens goed controleren, zodat wij de juiste gegevens ontvangen.
  • Uw aanvraag is succesvol verstuurd. We nemen spoedig contact met u op.