GP van Abu Dhabi Feiten & Statistieken: MAX VERSTAPPEN IS WERELDKAMPIOEN – Glansrol voor ‘legend’ Perez
Photo by Redbull Contentpool/Getty Images.
MAX VERSTAPPEN IS WERELDKAMPIOEN! We kunnen het nog maar moeilijk bevatten, elke keer dat we die woorden uitspreken. Wat een prestatie van de 24 jarige Nederlander. En wat een manier om Wereldkampioen te worden. Ongekend! We gaan proberen nog één keer kort terug te blikken op de laatste, allesbeslissende race van het seizoen.
Het weekend begon niet per se heel hoopgevend. Mercedes leek in bloedvorm. Maar de eerste klap werd uitgedeeld door Red Bull. Max Verstappen pakte mede dankzij een perfect getimede ‘tow’ van teamgenoot Sergio Perez Pole Position. Het bleek een voorbode op de race van zondag. Hamilton kwalificeerde zich als tweede, Norris werd knap derde en Perez mocht als vierde starten. Bottas viel tegen en moest starten vanaf de zesde stek.
Van het voordeel van de Pole, was een paar seconden na de start van de race al niets meer over. Hamilton startte fenomenaal en de start van Verstappen, op het oranje gekleurde Yas Marina Circuit, was niet om over naar huis te schrijven. Onder toeziend oog van duizenden Verstappen-supporters zat Hamilton nog voor het ingaan van de eerste bocht al voor Max.
Verstappen (op de rode band) zette een paar bochten later een tegenaanval in. Hij koos de aanval aan de binnenkant bij Hamilton (die op geel startte), kwam er voor, dwong Hamilton ertoe om uit te wijken en leek de koppositie te heroveren. Ware het niet dat de Brit de kortste route koos en zodoende voor de Nederlander bleef. ‘Leaving the track and gaining an advantage’, dachten we met z’n allen. De wedstrijdleiding zag opvallend genoeg geen reden om in te grijpen.
In de veertiende ronde was het tijd voor Max’ eerste pit stop. Hij wisselt naar de witte band. Het strategische spel is begonnen. Hamilton, die op dat moment een aantal seconden weggereden was bij Verstappen, volgde direct. Perez bleef buiten, en dat heeft Hamilton geweten ook! Met zo’n acht seconden voorsprong op Verstappen reed de zevenvoudig wereldkampioen op de staart van de Mexicaan. Op versleten banden maakte Perez het Hamilton erg lastig door keihard te verdedigen. Het langdurige gevecht tussen beide coureurs zorgde ervoor dat Verstappen weer kon aansluiten bij Hamilton. ‘Checo is a legend’, klonk over de board-radio van de Nederlander.
In ronde 28 viel Kimi Räikkönen uit. Na 349 races in de Formule 1 betekende dit het einde van de carrière van de Wereldkampioen van 2007.
Terug naar de strijd om het Wereldkampioenschap van 2021. In ronde 37 volgt een Virtual Safety Car nadat Giovinazzi stil valt. Verstappen duikt naar binnen voor een nieuw setje wit. Hamilton blijft uit angst voor het verliezen van ‘Track Position’ buiten. ‘Bit of a risk leaving me out, no?’ was de reactie van Lewis op deze strategische keuze. Verstappen verkleint de achterstand, op de nieuwe set banden, van 18 seconden tot 11 seconden, maar verder komt hij niet. Geen titel dit jaar, dachten we op dat moment met z’n allen.
Tot rondje 53. Latifi staat in de muur. Safety Car de baan op. Max naar binnen voor de rode band. Achter de groenblauwe Aston Martin van Bernd Mayländer tikken de rondes af in het voordeel van Hamilton. Maar dan valt alles op z’n plaats. Het hele seizoen heeft het niet bepaald meegezeten voor Verstappen. Meerdere beslissingen van de wedstrijdleiding vielen niet in zijn voordeel uit. De klapband in Azerbeidzjan. De crash op Silverstone. Ga zo maar door. Nu was het allemaal anders. De wedstrijdleiding besloot dat de Safety Car zo snel mogelijk van de baan af moest en dat de race hervat zou worden in de werkelijke volgorde. Tot grote frustratie van de zichzelf compleet verliezende teambaas van Mercedes, Toto Wolff.
We zijn aangebroken in de allerlaatste ronde, van de allerlaatste race van het seizoen. Max is even naast Hamilton komen rijden om te laten zien dat hij op verse rode banden rijdt. Het gevecht is aan. De Safety Car verlaat de baan en de strijd om de titel ligt weer helemaal open. In bocht nummer 5, eerder dan Hamilton had verwacht, komt daar de aanval van Verstappen. Max pakt de koppositie, moet nog even flink verdedigen, maar dan is het zo ver.
MAX VERSTAPPEN IS WERELDKAMPIOEN!
De beelden die daarop volgen kennen we inmiddels allemaal. Een uitzinnige Verstappen over de board-radio. Lovende woorden van de kersverse Wereldkampioen voor het complete Red Bull team. Prachtige vader-zoon momenten met vader Jos. En een uitzinnige feestvreugde op de tribunes. MAX VERSTAPPEN IS WERELDKAMPIOEN!
Wij kunnen nu al niet wacht op het volgende seizoen. Eerst even nagenieten van deze legendarische prestatie en dan weer volle focus op de volgende titel. Tot volgend jaar!
Wist u dat?
– Max Verstappen de eerste Nederlandse wereldkampioen is.
– Dat de Red Bull-coureur ook de eerste niet-Mercedes-wereldkampioen is van het hybride tijdperk.
– Slechts één andere race in de afgelopen tien jaar werd gewonnen met een inhaalactie in de laatste ronde. Dat was Hamilton die zijn toenmalige teamgenoot Nico Rosberg passeerde tijdens de Grand Prix van Oostenrijk in 2016.
– In hun laatste race met Red Bull Verstappen motorleverancier Honda hun eerste rijderskampioenschap heeft bezorgd sinds Ayrton Senna in 1991.
– Verstappen uiteindelijk voor slechts de derde keer in zijn hele carrière een hattrick van racewinst, poleposition en snelste ronde op zijn naam schreef.
– Het rijders- en constructeurskampioenschap voor het eerst sinds 2008 verdeeld tussen twee verschillende teams is, toen Lewis Hamilton het eerste won met McLaren en Ferrari het tweede.
– Mercedes het constructeurskampioenschap voor het achtste opeenvolgende seizoen gewonnen heeft.
– Verstappen het record voor de meeste podiumplaatsen in één seizoen gebroken heeft met zijn 18e van het jaar, die allemaal eerste of tweede plaatsen waren.
– Hamilton 51 van de 58 ronden aan de leiding in deze race reed, maar niet won.
– Nadat hij vandaag als derde eindigde, Carlos Sainz van Ferrari in de laatste 15 opeenvolgende races heeft gescoord en hij claimde zijn vierde podiumfinish van 2021.
– Dat dat Sainz naar de vijfde plaats in het rijderskampioenschap bracht – zijn hoogste finish ooit.
– Ferrari voor het eerst sinds 1992-1993 geen opeenvolgende seizoenen meer heeft gewonnen.
– Yuki Tsunoda een vierde plaats voor AlphaTauri behaalde en scoorde daarmee meer punten in deze race (12) dan in zijn laatste 13 Grands Prix samen.
– Met teamgenoot Pierre Gasly ook in de top vijf AlphaTauri met 22 punten hun hoogst scorende race van het jaar had.
– Valtteri Bottas’ laatste Mercedes-race eindigde met een zesde plaats.
– Alonso’s achtste plaats zijn beste Yas Marina finish was sinds 2013.
– Williams hun tweede dubbele DNF van het jaar leed na Imola.
– Alfa Romeo hun eerste dubbel-DNF sinds de Britse Grand Prix van 2018 (als Sauber) had.
– Het betekende dat Antonio Giovinazzi – net als teamgenoot Kimi Raikkonen in zijn laatste race bij het team – zijn record kwijtraakte dat hij dit seizoen elke race had uitgereden.
Resultaten:
POS | Courer | Tijd | Ptn |
---|---|---|---|
1 | 1:30:17.345 | 26 | |
2 | +2.256s | 18 | |
3 | +5.173s | 15 | |
4 | +5.692s | 12 | |
5 | +6.531s | 10 | |
6 | +7.463s | 8 | |
7 | +59.200s | 6 | |
8 | +61.708s | 4 | |
9 | +64.026s | 2 | |
10 | +66.057s | 1 | |
11 | +67.527s | 0 | |
12 | +1 lap | 0 | |
13 | +1 lap | 0 | |
14 | +1 lap | 0 | |
15 | DNF | 0 | |
NC | DNF | 0 | |
NC | DNF | 0 | |
NC | DNF | 0 | |
NC | DNF | 0 |
* Bekroond tot eerste Nederlandse Formule 1-weereldkampioen ooit. Oh, hij kreeg ook het bonuspunt voor snelste raceronde toe.