F1-tickets, -reizen en -experiences
Veilig en goed voorbereid op reis
Persoonlijk en deskundig advies
Servicegericht en transparant

2020 Formule 1-seizoen: wat is nieuw?

19 februari 2020 - directie

Het Formule 1-seizoen is vanaf woensdag 19 februari onderweg met de eerste van zes testdagen in Barcelona. Het Circuit de Catalunya is dan voor twee weken het toneel waar alle Formule 1-teams hun 2020-challenger uitvoerig testen en klaarstomen voor de openingsrace in Melbourne. In dit artikel zetten we alle wijzigingen in de sport, ten opzichte van het vorige F1-seizoen, op een rijtje.

Formula 1.com beschrijft de veranderingen in het reglement voor 2020 als ‘evolutie’. In tegenstelling tot de wijzigingen voor het 2021 Formule 1-seizoen die de stempel ‘revolutie’ verdienen. Desondanks zijn er toch een aantal zaken te benoemen die in 2020 anders verlopen dan tot dusver het geval is geweest. Hieronder is dit per onderwerp toegelicht.

Formule 1-kalender

In september 2019 werd de voorlopige Formule 1-kalender voor 2020 bekendgemaakt. Daarop prijkten 22 grand prixs waarvan er twee nieuw waren ten opzichte van de afgelopen jaren. Natuurlijk doelen we hier op het stratencircuit van Hanoi en onze eigen circuit te Zandvoort. Voor het eerst in 25 jaar keert de Formule 1 terug naar Nederland en het evenement heet officieel de Heineken Dutch Grand Prix. Vietnam daarentegen debuteert voor het eerst op de Formule 1-kalender en mag zich het 33e organiserende land noemen van een Formule 1 Grand Prix. Waar kennen we dat nummer ook al weer van?

Max Verstappen heeft zich eerder al negatief uitgelaten over de uitbreiding van de F1-kalender met nog meer races en vindt dat met name de monteurs beter beschermd moeten worden tegen overbelasting. Een van de oplossingen hiervoor zijn de verkorte testweken in het voorseizoen – meer hierover verderop in dit schrijven.

#Coronavirus

Inmiddels staat de Formule 1-kalender onder druk door het coronavirus. De Grand Prix van China is formeel uitgesteld, maar afstel lijkt logischer vanwege het overvolle schema. Het spectaculair ogende stratencircuit van Hanoi bevindt zich op nog geen 300 km van de Chinese grens. Er zijn al besmettingen bekend nabij de hoofdstad met als gevolg dat hele dorpen in quarantaine zijn geplaatst. Voorlopig staat het reisadvies op geel en de lokale overheid doet er alles aan om het coronavirus te isoleren. De Grand Prix van Vietnam is een belangrijk evenement dat het land internationaal aanzien oplevert.

* Grand Prix van China is, ten tijde van publiceren, formeel uitgesteld tot nader bericht.

Minder testdagen

In 2020 zal er minder worden getest door de Formule 1-teams. In het voorseizoen is het aantal testdagen van acht tot zes teruggebracht over een tijdspanne van twee weken.

Het testen gedurende het seizoen is helemaal geschrapt. Hierdoor is de druk op het testen in het voorseizoen mogelijk nog groter gemaakt. Indien een team om technische redenen (denk aan Williams in 2019) een deel van het testen aan zich voorbij laat gaan, wordt het heel lastig om de verloren tijd gedurende het seizoen in te halen. Daarentegen kunnen succesvolle testweken een blijvend voordeel opleveren.

Het postseizoen testen in Abu Dhabi is onveranderd. Daar zullen de teams verplicht een jonge coureur voor minstens een dag inzetten.

Kortere werkdagen voor mecaniciens

De monteurs mogen op donderdag en vrijdag een uur langer genieten van hun vrijheid. De teams worden verplicht om negen uur lang (i.p.v. acht) niet aan de auto’s te sleutelen. Sterker nog, de technici mogen dan niet eens op het circuit aanwezig zijn. Het is een team toegestaan om tweemaal per jaar deze regel te overtreden zonder gevolgen.

Minder strenge straffen voor missen weegbrug en valse starts

De regels zijn in 2020 verzacht voor het missen van de weegbrug of voor het maken van een valse start. De stewards kunnen nu per geval de situatie bekijken en een gepaste straf toedienen. Hiervoor schreven de regels voor dat een coureur, bij het missen van de weegbrug tijdens een vrije training, de race vanuit de pitsstraat moest starten. Nu heeft de wedstrijdleiding in dit soort gevallen meer mogelijkheden om lagere straffen uit te delen.

Geen afdekschermen bij de testdagen

In het verleden kon men de testdagen bezoeken en een VIP-kaart voor de pitsstraat aanschaffen om vervolgens niets te kunnen zien vanwege alle afdekschermen. Gaat u dit jaar naar de testdagen, dan hoeft u zich hier niet meer om te bekommeren. Het plaatsen van afdekschermen is verboden gedurende operationele uren op twee uitzonderingen na: wanneer de vloer van de auto gedemonteerd is of als een auto na een crash wordt teruggesleept naar de pitbox van het team. Buiten deze twee gevallen om dienen teams de pitbox open te houden voor alle prangende ogen.

Beperking op metaal in de voorvleugel

Herinnert u zich de gedwongen pitstop van Max in Mexico na een lekke band ten gevolge van een touché met de voorvleugel van Valtteri Bottas? Of de samenkomst van de Ferrari’s in Brazilië? Beide gevallen zijn het gevolg van metaalgebruik in de zijkanten van de neus. Dit is voor 2020 verbannen met als doel de schade te beperken aan de band indien een wiel geraakt wordt door een vleugel. Metalen elementen zijn toegestaan mits deze zich minstens 30 mm van de zijkanten bevinden.

Minder elektronische gadgets bij de start

In 2020 krijgen de coureurs nog meer controle over hun start, waarbij 90% van het motorkoppel rechtstreeks wordt geregeld door de controle van de bestuurder op de koppeling.

Bestuurders zullen nog steeds beschikken over de anti-stall functie en andere systemen die het aangrijpingspunt van de koppeling zoeken – maar de verantwoordelijkheid ligt desondanks steeds meer bij de F1-coureurs om ervoor te zorgen dat zij een goede start beleven.

Een extra MGU-K

In plaats van de gebruikelijke twee MGU-K’s (Motor Generator Unit – Kinetic) per seizoen mogen de coureurs vanaf 2020 drie stuks verslinden zonder penalty. Dit is meer in lijn met de allocatie van de overige elementen, zoals de verbrandingsmotor, de turbo en MGU-H (Heat) waarvan de teams er al drie per jaar mogen inzetten op een enkele auto.

Minder brandstof buiten de tank

De technische voorschriften van 2020 beperken de hoeveelheid brandstof, die rond mag gaan buiten de brandstofcel, tot slechts 250 ml. Dit is veel minder dan de toegestane twee liter (!) in 2019. Deze maatregel dient teams ervan te weerhouden een eventueel voordeel te behalen door grote hoeveelheden brandstof buiten de tank te houden en op gewenste momenten te verbranden.

Seizoensstart Formule 1 2020

Van 19 – 21 en van 26 – 28 februari 2020 zijn de testdagen gepland. Deze vinden plaats op het Circuit de Catalunya, nabij Barcelona. De eerste race van het seizoen, de Grand Prix van Australië, staat gepland voor het weekend van 13 – 15 maart 2020. Het zou zo maar eens het begin van een heel mooi sprookje kunnen zijn, namelijk dat Max Verstappen als jongste coureur ooit de wereldtitel opeist! Wij wensen u alvast veel kijkplezier voor dit nieuwe Formule 1-seizoen en hopen u natuurlijk te mogen verwelkomen op een van onze spannende Formule 1-reizen!

Ideal logo Paypal Logo Mastercard Logo Visa Logo
ANVR STO Calamiteitenfonds
© Copyright Race Experience 2024 Gebouwd door Saam' uit Groningen

Race Experience BV werkt direct met Lokale partners/promotors en is geautoriseerd wederverkoper voor event tickets. Daarom zijn we op geen elke manier verbonden met bedrijven die verbonden zijn aan de Formule 1. F1, FORMULA ONE, FORMULA 1, FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX en alle gerelateerde merken en/of trademarks van Formula One Licensing.

Winkelmand (0)

Geen producten in de winkelwagen.

Andere wensen? Vraag het ons!

Product
{{ currentProduct }}
Naam
E-mailadres
Telefoonnummer
Wensen
Wilt u uw contactgegevens goed controleren, zodat wij de juiste gegevens ontvangen.
Uw aanvraag is succesvol verstuurd. We nemen spoedig contact met u op.