Photo by Mark Thompson/Getty Images
Het hele weekend was Leclerc de beste, maar door chaotische teamorders lukt het de Monegask opnieuw niet om zijn thuis-Grand Prix tot een goed einde te brengen. Verstappen’s teamgenoot bij Red Bull Sergio Perez profiteert van de fouten bij Ferrari en kroont zichzelf op tot de eerste Mexicaanse winnaar op het legendarische stratencircuit, Circuit de Monaco, in het Vorstendom.
Ook in Monte Carlo bleek de Ferrari het best, en met name Leclerc bewees dit wederom. In de eerste twee vrije trainingen was de Monegask de snelste, bij de derde klokte hij de de tweede tijd, en ook tijdens de kwalificatie trok Verstappen’s grootste concurrent in de strijd om het WK aan het langste end. Sergi Perez was in alle trainingen én de kwalificatie sneller dan Max. De Mexicaan kwalificeerde zich als derde. Achter Leclerc (P1) en Sainz (P2), maar voor Verstappen (P4). Kansen voor Leclerc om de koppositie in het WK te heroveren en eindelijk een goed resultaat te boeken in Monaco. Niets bleek minder waar.
Een door regen flink uitgestelde Grand Prix van Monaco kent een rollende start. Op regenbanden glibberen de coureurs over het circuit in de dwergstaat. Zo als verwacht rijden de coureurs in slagvolgorde de eerste rondjes over de baan. Met uitzondering van Pierre Gasly. De Fransman, in dienst van Alpha Tauri, weet dankzij een aantal knappe inhaalacties op de Inter’s wat plaatsen op te schuiven.
In ronde 17 begint de race pas écht. Wanneer de racelijn voldoende droog is komt Sergio Perez binnen voor Intermediates, waar Sainz over de board radio aangeeft direct over te willen naar Slicks. In de achttiende ronde duiken ook de leider in de wedstrijd en Verstappen naar binnen voor Inters. Dankzij een sterke outlap van Perez komt Leclerc achter de Mexicaan de baan weer op. Wanneer ook Sainz in de 21e ronde naar binnen komt, neemt Sergio Perez de leiding in de wedstrijd over. De Spanjaard krijgt als eerste van de top vier Slicks onder geschroeft.
Daar begint de chaos. Tegelijkertijd met Carlos Sainz, wordt ook Leclerc opnieuw naar binnen geroepen om tóch over te gaan naar Slicks (na slechts drie rondjes op de Inters). Op het moment dat de Monegask de pit entry neemt, verandert de teamorder in ‘Stay out, stay out, stay out’. Te laat, welteverstaan. Een vloekende Leclerc komt achter Sainz en de Red Bull-coureurs weer op de baan en verliest zoveel tijd dat zowel Perez als Verstappen een rondje later ook naar binnen kunnen voor de harde band, zonder hun plek aan de Monegask terug te hoeven geven. Perez houdt daarmee de leiding in de wedstrijd, gevolgd door Sainz en Verstappen. Leclerc valt terug tot de vierde plek.
Een flinke klap van Mick Schumacher in de 27e ronde, waarbij zijn Haas in tweeën breekt, zorgt ervoor dat de race na 30 rondes tijdelijk stil komt te liggen. Tijdens de code rood switchen Verstappen en Perez naar de medium band. Leclerc en Sainz blijven op hard. Na 37 rondes komt het besluit van de wedstrijdleiding dat de race nog zo’n 33 minuten zal duren en de 77 rondes dus niet zullen worden volbracht. Op een knappe actie van Guanyu Zhou na, die zijn Alfa Romeo ternauwernood uit de vangrail weet te houden na een duel met Yuki Tsunoda, gebeurt er niet veel in het laatste half uur.
Na 63 ronde staat de tijd op 0 en is het Perez die als eerste over de finish komt tijdens de GP van Monaco. Een prachtige prestatie van de Mexicaanse Red Bull coureur. Het is ‘m gegund! Achter hem is er qua volgorde in de top vier niets veranderd. Dat betekent dat Sainz tweede wordt, Verstappen derde en Leclerc teleurstellend vierde.
Max Verstappen loopt hiermee 3 punten uit op Charles Leclerc in de stand om het WK. De Nederlander komt op 125 punten, gevolgd door de Monegask met 116 punten. Op zondag 12 juni gaat de strijd verder tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan op het F1 Baku City Circuit.
Race Experience BV werkt direct met Lokale partners/promotors en is geautoriseerd wederverkoper voor event tickets. Daarom zijn we op geen elke manier verbonden met bedrijven die verbonden zijn aan de Formule 1. F1, FORMULA ONE, FORMULA 1, FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX en alle gerelateerde merken en/of trademarks van Formula One Licensing.