Het grote aftellen is begonnen! Vrijdag 15 maart 2019 gaat het raceseizoen van start in Melbourne, Australië. Dan staan de eerste twee vrije trainingen van het nieuwe Formule 1-seizoen op het programma. De fanatieke supporters zullen vroeg opstaan in Nederland om de verrichtingen aan de andere zijde van onze aardbol op de voet te volgen.
Het hoogtepunt van het GP-weekend is uiteraard de race op zondag 17 maart. De Grand Prix van Australië staat gepland om 16:10 lokale tijd – bij ons in Nederland staat de klok dan op 06:10 ’s ochtends. Zet het in je agenda!
Nog voordat het nieuwe F1-seizoen aftrapt, zetten we alle technische veranderingen op een rij zodat u voorbereid het eerste GP-weekend in gaat!
De voorvleugel is in 2019 versimpeld, verbreed en verhoogd. Het idee hierachter is om de gegenereerde neerwaartse druk te verlagen, zodat de luchtstroom achter de auto minder turbulent is. Dit zou in theorie het racen kunnen verbeteren, omdat achtervolgende auto’s beter in het wiel van de voorganger kunnen blijven.
De voorvleugel is een onderdeel van de auto waar de teams intensief naar kijken. De voorvleugel conditioneert namelijk als eerste element de luchtstroom wanneer deze contact maakt. Voor een goede werking van de aerodynamica is de voorvleugel dus van cruciaal belang. Vandaar dat de teams door de jaren heen met steeds complexere voorvleugels op de baan verschijnen.
Max Verstappen denkt dat er dit jaar (bij de start) meer voorvleugels zullen sneuvelen dan de afgelopen jaren, simpelweg omdat de vleugels nu de volle breedte van de auto bezetten.
Nu de voorvleugel door alle wijzigingen minder neerwaartse druk genereert, zijn de F1-ingenieurs druk op zoek naar andere minder gereguleerde gebieden van de auto om de verloren druk te compenseren. Het bargeboard-gebied (zie foto hierboven) is volgens velen de nieuwe focus.
De beleidsbepalers van de Formule 1 hebben de regels dan ook aangepast. De ruimte waar de diverse bargeboards geplaatst mogen worden, is kleiner gemaakt. Dit gebied is nu 150mm lager en 100mm korter. De regelmakers geloven dat dit de luchtstroom rondom de auto egaler maakt en daardoor minder verstoord aankomt bij eventuele achtervolgers.
Voor de achtervleugel geldt hetzelfde verhaal als de voorvleugel: versimpeld, verhoogd en verbreed. Ook de argumenten voor deze aanpassingen zijn hetzelfde: minder neerwaartse druk en minder turbulente lucht achter de auto.
De grotere achtervleugel vergroot het slipstream-effect waardoor het in theorie makkelijker wordt om in te halen. Daarboven komt de gewijzigde DRS, die met 20mm groter gemaakt is, waardoor het effect vergroot is. Men is inmiddels bang voor het gecombineerde effect van deze maatregelen. Het gevaar bestaat dat inhalen een formaliteit wordt en dat het echte wiel-tot-wiel racen tot het verleden behoort.
Op de foto (achtervleugel van de Mercedes W10) kunnen ook de nieuwe LED-lichten gezien worden aan weerszijden van de vleugel. Deze lichten zijn bedoeld om de auto’s beter zichtbaar te maken bij slechte weersomstandigheden.
Voorheen waren de luchtinlaten voor de remmen een kans voor teams om aerodynamisch gewin te behalen. Dit jaar is de ontwerpvrijheid aan banden gelegd door de nieuwe regelgeving. De luchtinlaten zijn kleinere gemaakt om zo min mogelijke turbulente lucht te creëren.
Banden:
De bandenkleuren, vorig jaar maar liefst zeven verschillende droogweerbanden, zijn versimpeld tot drie smaken voor alle Grand Prixs: wit (hard), geel (medium) en rood (zacht). Pirelli behoudt wel vijf verschillende compounds voor het gehele seizoen die de illustere bijnamen C1 t/m C5 hebben meegekregen. Per race wordt er een selectie gemaakt van drie van deze vijf compounds die dan de eerder beschreven kleuren en benamingen krijgen gedurende het raceweekend. Het commentaar tijdens de race wordt er in ieder geval gemakkelijker op – en te volgen door de beginnende kijker.
Biometrische handschoenen:
Dit jaar rijden de F1-coureurs met speciale handschoenen waarin sensoren zijn opgenomen die de hartslag en het zuurstofgehalte monitoren. Vooral in het geval van een zware crash kunnen medici de beschikbare informatie gebruiken om de hulpverlening ter plaatse te bevorderen.
Brandstof:
Het limiet van 105kg brandstof per race is met 5kg omhoog gegaan tot 110kg. Het idee is dat coureurs de wagen vaker en langer tot de limiet kunnen pushen zonder zich al te veel zorgen te maken over het verbruik.
Helmen:
Een nieuw seizoen en dus nog strengere eisen aan de helmen. Enkele veranderingen: het vizier is kleiner gemaakt om de impact van rondvliegend puin te minimaliseren, de crashstructuur is verstevigd en het energie-absorberend vermogen vergroot. Alle beetjes helpen.
Slotronde-signaal:
De beroemde ‘chequered flag’ blijft bestaan, maar het officiële slotronde-signaal is een paneel naast start-finish dat de vlag op het juiste moment toont. Dit is het gevolg van het misverstand tijdens de Canadese GP van vorig jaar waar model Winnie Harlow de vlag een ronde te vroeg wuifde. Overigens niet haar schuld aangezien zij op aanwijzingen van de stewards handelde.
Race Experience BV werkt direct met Lokale partners/promotors en is geautoriseerd wederverkoper voor event tickets. Daarom zijn we op geen elke manier verbonden met bedrijven die verbonden zijn aan de Formule 1. F1, FORMULA ONE, FORMULA 1, FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX en alle gerelateerde merken en/of trademarks van Formula One Licensing.
We gebruiken cookies om uw browserervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud te tonen en ons verkeer te analyseren. Door op "Akkoord" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.