Formule 1 Grand Prix reizen

Grand Prix Review – Frankrijk Le Castellet 2019

In bloedvorm verkerende Hamilton ongenaakbaar naar winst op Circuit Paul Ricard.

Hoogtepunten:

  • Lewis Hamilton (Mercedes) heeft in de titelrace, na de zege in Frankrijk, een gat van 36 punten geslagen naar teamgenoot Valtteri Bottas. De Brit heeft sinds de Spaanse GP eerder dit jaar alles gewonnen.
  • Bottas komt als tweede over de finish en Leclerc pakt P3 namens Ferrari.
  • Driver-of-the-Day Lando Norris rijdt lang op P7 met druk naar voren als hij in de laatste ronden door mechanische pech deze positie kwijtraakt.

Het is de vierde overwinning van Lewis op rij en de zesde van het seizoen. In totaal komt de Brit uit op 79 raceoverwinningen in de koningsklasse van de autosport. Het maakt het F1-seizoen er niet spannender op, maar toont wel de vorm van de vijfvoudig wereldkampioen.

Naast Hamilton staan Bottas voor Mercedes en Leclerc voor Ferrari op het podium. Bottas eindigt wederom voor de vijfde maal dit seizoen op P2 en dat betekent onder andere dat Mercedes goede zaken blijft doen in het constructeurkampioenschap.

De rookie in dienst van McLaren, Lando Norris, bewijst tijdens de Franse GP wederom over veel snelheid te beschikken. In strijd om P6 en in de laatste fase van de GP dringt Norris aan bij teamgenoot en ervaren coureur Carlos Sainz als plots een hydraulisch lek geconstateerd wordt door het team. Het drama van de laatste ronde, waarbij Lando door drie man ingehaald wordt, kan men nauwelijks de McLaren-coureur verwijten en daarom is de jonge Brit een terechte winnaar van de DofD-award. Bekijk de dramatisch verlopen laatste ronde van Lando Norris.

Bekijk hier de samenvatting van de race in Frankrijk.

Hoe de Grand Prix zich voltrok…

Om 15:10 uur Nederlandse start de race en na een installatieronde staan de coureurs klaar op de startgrid. Voor de tweede maal in twee jaar gaan de lichten uit voor een F1 Grand Prix op het Circuit Paul Ricard dat geëigend wordt door Bernie Ecclestone en, net als Barcelona, bekend staat als geliefd testcircuit. Vorig jaar zagen we Vettel en Bottas bij bocht 1 botsen en wist vooral Verstappen te profiteren. Dit jaar is de start minder spectaculair en komen de coureurs ongeschonden door de eerste bocht.

De top 5 blijft ongewijzigd na de start alhoewel Sainz (McLaren) er alles aan doet om de RB15 van Max te verschalken. Verstappen positioneert zijn machine goed waardoor de aanvallen van de Spanje geneutraliseerd worden. Hierna ontstaat een treintje dat geleid wordt Hamilton en eindigt bij Vettel op P7.

De Duitse coureur van Ferrari moet van P7 vertrekken, de McLarens van Sainz en Norris als buffer naar Verstappen op P4, dankzij een rommelig eind van zijn kwalificatie. Vettel heeft op racedag wat goed te maken en begint de McLarens meteen onder druk te zetten. Na enkele speldenprikken lukt het de Duitser om eerst Norris en daarna Sainz voorbij te gaan. Het gat naar Verstappen is dan al opgelopen tot 10 seconden.

Het warme weer in Zuid-Frankrijk leidt tot veel bandendegradatie en vooral de zachte banden krijgen het zwaar te verduren. De meeste coureurs opteren voor een stint op de mediums en één op de harde band. Zo ook Max Verstappen die start op de mediums en wisselt naar de harde banden. Zijn directe concurrenten volgen dit voorbeeld.

De Grand Prix verloopt zonder noemenswaardige incidenten totdat een geel pion de baan opduikt. Een kortstondige virtuele safetycar biedt een dappere steward de gelegenheid het voorwerp te verwijderen.

Drama voor Norris in slotronde

In de slotfase van de Franse GP krijgt Lando Norris te horen dat de hydraulische druk van zijn MCL34 aan het falen is. Lando mag het DRS-systeem niet meer activeren en ook het geschetste beeld voor de laatste paar ronde zijn niet mals: eerst zal het differentieel haperen en daarna de stuurbekrachtiging.

Wonder boven wonder weet Norris zijn belagers tot de laatste rondgang van zich af te houden, maar dan waagt Ricciardo met een signature move een manoeuvre buiten om ter hoogte van de chicane. Ricciardo remt helaas veels te laat en komt buiten de baan terecht. Bij het terugkomen op de baan moet Norris wijken om een botsing te voorkomen met de Renault van Daniel.

Het uitwijken van Norris biedt de toeschouwers van dit gevecht, Raikkonen en Hulkenberg, de gelegenheid om de Brit voorbij te gaan. Zo raakt Norris in één klap drie posities kwijt terwijl hij goed onderweg was een huzarenstukje te verrichten. Ricciardo zou na de race een 5 seconden penalty ontvangen voor zijn aandeel in dit gevecht. Norris wint hierdoor een positie terug, maar de balans laat een verlies van twee posities zien.

Eén ronde voor het einde komt Vettel binnen voor “Plan F” van Ferrari. “F” staat waarschijnlijk voor Fastest Lap, want de Duitser komt een ronde voor het einde naar binnen voor nieuwe zachte banden. Ook Hamilton geeft in de slotronde zijn Mercedes de sporen. Ondanks de verse en zachtere banden van Vettel komt de Brit nog heel dichtbij. Lewis’ tijd is slechts 4 duizendste van een seconde langzamer dan de rondetijd van Sebastian. Het bonuspunt voor snelste raceronde is daarmee voor de Duitser. Het mooiste aan alles blijft toch de codenaam die Ferrari aan deze variant geeft.

Tot slot…

Mercedes evenaart met deze overwinning het eigen record van tien raceoverwinningen op rij. Het absolute record is in handen van McLaren met 11 overwinningen op rij. Het is niet ondenkbaar dat Mercedes in deze vorm ook dat record herschrijft.

Fastest Lap

Sebastian Vettel (FERRARI) – 1:32.740s ronde 53.

Volgende Grand Prix

Aankomend weekend is het de beurt aan één van de mooiste races van het seizoen. Max zal in de thuisrace van Red Bull Racing in Oostenrijk voor een enorm oranje legioen zijn heldendaad van vorige jaar proberen te herhalen. Hoe realistisch het is dat Verstappen opnieuw zegeviert in Spielberg laten we in het midden, maar het zal in ieder geval niet liggen aan de steun van het legioen of aan Max! Tot dan!

Copyright © 2019 Race Experience
Hulp nodig? Bel gemakkelijk met ons op 050 205 78 01

Andere wensen? Vraag het ons!

Arrangement: {{ currentProduct }}
Naam
E-mailadres
Telefoonnummer
Wensen
Wilt u uw contactgegevens goed controleren, zodat wij de juiste gegevens ontvangen.
  • Uw aanvraag is succesvol verstuurd. We nemen spoedig contact met u op.