Formule 1 Grand Prix reizen

Grand Prix Review – Monaco Monte Carlo 2019

Hamilton vergroot voorsprong in titelrace met een zwaar bevochten overwinning

Hoogtepunten:

  • Hamilton is na de winst in Monaco 17 punten in de titelrace verwijderd van zijn naaste belager en teamgenoot Valtteri Bottas. Vettel en Bottas completeren het podium in Monte Carlo.
  • Mercedes scoort voor het eerst dit seizoen geen 1-2-finish, maar wint de Grand Prix wel.
  • Driver-of-the-Day Max Verstappen rijdt het grootste deel van de race rond op P2. Een tijdstraf van 5s kost hem aan de finish het podium. Max eindigt hierdoor op P4.

Lewis Hamilton klaagt steen en been over zijn tweede setje banden, maar weet Verstappen alsnog achter zich te houden. Hamilton moet meer dan 60 ronden ‘overleven’ op een set mediumbanden. Zijn naaste concurrenten zitten daarentegen wel op de harde band.

Voor het eerst dit jaar prijkt een ander team op één van de twee bovenste treden van het podium. De eer valt Vettel (P2) toe, nadat Max door een tijdstraf zijn P2-finish kwijtraakt.

Ondanks het misgelopen podium van Verstappen waarderen de fans zijn inspanningen met de Driver-of-the-Day-award. Het is de tweede DofD-prijs op rij voor Verstappen.

Bekijk hier de samenvatting van de race in Monaco.

Hoe de Grand Prix zich ontvouwde…

Zondagmiddag, 15:10 uur, staat het Circuit de Monaco op hoogspanning. De Grand Prix van Monaco – Monte Carlo gaat van start. Het is één van de kortste maar ook krapste banen van de kalender: inhalen is schier onmogelijk en na de openingsronde is vaak reden voor een safetycar. De 2019-editie gaat voorspoedig van start en de meeste coureurs komen zonder kleerscheuren door de eerste ronden.

De top 4 is ongewijzigd na de start en dit betekent dat Hamilton de Grand Prix leidt, Bottas, Verstappen en Vettel volgen. Gasly start van P8 na aftrek van een 3-plekken penalty – opgelopen tijdens de kwalificatie. Leclerc moet zelfs van P15 starten als Ferrari een flater begaat tijdens het eerste deel van de kwalificatie: de Monegask wordt in Q1 geëlimineerd doordat Ferrari hem niet voor een tweede run naar buiten stuurde en de baan steeds sneller werd.

Vroege safetycar en pitstopronde

Het is deze onderliggende frustratie bij Charles Leclerc die ervoor zorgt dat de Ferrari-coureur voor het thuispubliek veel risico neemt om naar voren te rijden. Zoals veel gevestigde coureurs weten: Monaco bijt hard terug. Het duurt tot aan rondgang 9 voordat de Monegask zijn wiel in één van de talloze barrières plaatst en het bekoopt met een lekke band. Doordat Leclerc ook nog eens tempo maakt om de pitsstraat te bereiken, delamineert zijn band volledig waardoor de baan ernstig vervuild raakt. De desintegrerende band zorgt ook voor schade aan de Ferrrari-ondervloer.

De safetycar wordt in de daaropvolgende ronde naar buiten geroepen en de gehele top 4 duikt juist naar binnen. Op Hamilton na schakelen deze coureurs over naar de harde band. Lewis krijgt zelf de mediumbanden gemonteerd en is daar in het vervolg van de race zeer vocaal over. De bandenwissel van Bottas en Verstappen levert uiteindelijk de tijdstraf van 5s op voor Max. Als zijn team hem wegstuurt, rijdt Bottas al naast de pitbox van de Ferrari. Officieel moet Red Bull wachten op laste van een drive-through penalty. Maar door de drukte (vrijwel iedereen zocht de pitsstraat op) was dit niet te overzien. Het gevolg is een coulante penalty van 5s die Verstappen uiteindelijk toch twee posities kost.

Voor Verstappen was het gezien zijn tijdstraf belangrijk afstand te nemen van de coureurs achter hem: Vettel en Bottas. Ook een eventuele regenbui zou niet geholpen hebben, omdat de Nederlandse coureur in dit geval zijn penalty in de pits moet dienen en daardoor hoogstwaarschijnlijk achter Bottas zou uitkomen.

Bij de herstart van de race in ronde 15 rijdt de Red Bull-coureur op P2. Max is Bottas immers voorbijgegaan in de pits, zij het onreglementair. Max probeert vanaf deze ronde tot vrijwel de laatste raceronde Lewis op P1 voorbij te gaan. Zonder succes zal later blijken, maar was Verstappen erin geslaagd de raceleider te passeren dan had de racewinst in Monaco hem niet kunnen ontglippen. De Brit zou de rest van het veld ophouden en niet de snelheid bezitten om Verstappen bij te benen.

Max geeft alles, heeft ‘fun’ en neemt het op voor zijn team

“Ik heb alles gegeven vandaag en ik heb een leuke race gehad. Ik denk dat we erg competitief waren en ik vond het leuk om druk uit te oefenen en te proberen de overwinning te behalen…De straf van de pitstop is ongelukkig, maar ik denk niet dat het Team iets fout heeft gedaan en het is onmogelijk om dat te zien in die krappe pitsstraat…Het team heeft het hele weekend een mega-prestatie geleverd en we hebben alles geprobeerd wat we konden voor de overwinning vandaag. “, aldus Verstappen na de race op F1.com.

Dit is een totaal andere Verstappen dan we voorheen kenden. Max oogt dit jaar meer volwassen, risicobewust en speelt graag het spel van de lange adem. De titelrace is immers een marathon en geen sprint lijkt onze landgenoot zich te beseffen. Posities goedmaken in de eerste bocht is niet meer het allerbelangrijkst. De wagen in één deel zo hoog mogelijk laten finishen is het nieuwe devies. Hamilton is wat dat betreft het perfecte voorbeeld van hoe snelheid vertaald kan worden in prijzen. De Brit neemt ook niet meer alle risico’s, maar wint wel het ene na het andere kampioenschap.

Hamilton vs. Verstappen

Terwijl de ronden voorbij klokken, begint Hamilton steeds bezorgder te klinken vanuit zijn cockpit. In ronde 50 meldt hij dat zijn linker voorband “dood” is. Verstappen heeft tot op dat moment geen serieuze poging gedaan de Brit in te halen. Vettel en Bottas doen niks anders dan toekijken en hopen op een clash tussen de leiders.

Hamilton is in de tien volgende ronden zo nerveus over de boordradio dat Mercedes-bandenstrateeg James Vowles gedwongen is om via de radio een bemoedigende boodschap te versturen: “Lewis, het is James, je kunt dit doen – we vertrouwen erop”. Op een gegeven moment wordt de memorabele race van Ayrton Senna, die in 1992 in Monaco winst behaalde na een huzarenstukje op versleten banden, erbij gehaald.

In de laatste acht ronden van de race krijgt Max de beschikking over ‘mode 7’. Dit is de ‘party mode’ van Honda. Mercedes informeert Lewis over deze ontwikkeling en voegt toe dat Hamilton het zonder moet doen. Lewis’ reactie: “That’s great news”. De Mercedes-coureur is zelden sarcastisch vanuit de cockpit.

In de voorlaatste ronde van de Grand Prix van Monaco maakt Verstappen zijn enige serieuze move om de Brit te passeren. Bij de uitgang van de tunnel en voor de chicane probeert hij de RB15 naast de bolide van Hamilton te zetten. Max komt van heel ver, terwijl Lewis de deur dichtgooit met een lichte touche als gevolg. Het incident wordt nader onderzocht na de race, maar de stewards besluiten dat er geen verdere actie meer nodig is.

Hamilton komt als racewinnaar over de streep met Verstappen op P2. P3 en P4, Vettel en Bottas, worden door de 5s penalty van de Nederlander gepromoveerd naar de resterende twee podiumplekken. Max valt net buiten het podium, maar reageert gelaten en heel volwassen. Het is nu een jaar sedert zijn laatste persoonlijke fout (Monaco, 2018) en de Limburger koppelt sindsdien zijn ervaring aan zijn snelheid. Het is een angstaanjagende combinatie. Op Hamilton na zijn er geen andere F1-coureurs te vinden die elke keer op zo een hoog niveau presteren.

Gasly pakt in de slotfase de snelste raceronde en daarmee het bonuspunt. De teamgenoten bij Red Bull Racing beleven een volstrekt andere middag, maar Max pakt 12 WK-punten en Gasly 11 door P5 te eindigen en het bonuspunt te pakken.

Best of the rest

Carlos Sainz profiteert van een goed uitgevoerde teamstrategie waarbij Norris als sta in de weg fungeert voor de middenvelders die onder de vroege safetycar gestopt zijn. Beide McLarens blijven dus buiten bij de eerste pitstopronde. De Spanjaard eindigt als zesde voor McLaren, achter Gasly en voor de twee Toro Rossos van Daniil Kvyat en Alex Albon. Het betekent 4 Honda motoren in de top 8 – wie had dat ooit verwacht? Ricciardo kent een sterke openingsfase van de race (reed zelfs rond op P5), maar is het voornaamste slachtoffer van de enigszins onsportieve McLaren-strategie. Naast Ricciardo (P9) mist ook Magnussen (P10) een boel punten door onder de safetycar te pitten.

Conclusie

Hamilton pakt zijn derde raceoverwinning in Monaco waardoor hij op gelijke voet komt met Sirs Jackie Stewart en Stirling Moss en zijn oud-teamgenoot Nico Rosberg. Het is overigens de eerste keer dat Lewis de overwinning in Monaco pakt vertrekkend uit polepositie. De overige twee keer vertrok hij van P3. Het is alweer de 77e raceoverwinning van de Brit in de 77e editie van de Grand Prix van Monaco.

Fastest Lap

Pierre Gasly (Red Bull) – 1:14.279s ronde 72.

Volgende Grand Prix

Over 14 dagen is het weer tijd voor nog meer spanning en actie bij de Grand Prix van Canada – Montreal. Deze vindt plaats in het weekend van 7-9 juni. Het Circuit Gilles-Villeneuve, een fraai semi-stratencircuit, biedt de coureurs hele andere uitdagingen dan de baan in Monte Carlo. Tot dan!

 

Copyright © 2019 Race Experience
Hulp nodig? Bel gemakkelijk met ons op 050 205 78 01

Andere wensen? Vraag het ons!

Arrangement: {{ currentProduct }}
Naam
E-mailadres
Telefoonnummer
Wensen
Wilt u uw contactgegevens goed controleren, zodat wij de juiste gegevens ontvangen.
  • Uw aanvraag is succesvol verstuurd. We nemen spoedig contact met u op.