Formule 1 Grand Prix reizen

Grand Prix Review – Azerbeidzjan Bakoe 2019

Bottas wint in Bakoe en Mercedes heeft 4e 1-2 op rij te pakken.

Hoogtepunten:

  • In navolging van Hamilton pakt ook Bottas zijn 2e zege van het seizoen. Hamilton eindigt op P2.
  • Mercedes heeft na vier races vier overwinningen en vier 2e plaatsen te pakken. Het slaat daarmee een groot gat naar Ferrari en Red Bull in het WK-klassement.
  • Verstappen voor de 3e keer op rij als 4e over de streep. Vettel (Ferrari) komt tussen de 2e Mercedes en de Limburger binnen op P3.
  • Driver-of-the-Day-award gaat naar Charles Leclerc voor zijn P5-eindklassering na te zijn gestart van P9. Leclerc pakt ook het bonuspunt voor snelste raceronde.

Bottas anno 2019 is een ander roofdier dan voorgaande jaren. De Fin liet ook vorig jaar zijn snelheid zien, maar verzuimde te kapitaliseren op belangrijke momenten. Zo bleef de Fin verstoken van racewinst in 2018. Dit seizoen staat de teller op twee overwinningen in vier races.

Bottas is in goed gezelschap: Hamilton zegevierde dit jaar reeds tweemaal en noteerde twee 2e plaatsen. Ook Bottas is tweemaal 2e geworden waardoor Mercedes fier aan kop gaat in de WK-stand voor constructeurs. Naaste achtervolger Ferrari ziet het gat groeien naar 74 punten.

Vettel completeert het podium op P3 en Verstappen komt achter de Duitser over de finish. Vettel gaat daarmee Verstappen voorbij in de WK-stand voor coureurs.

De Driver-of-the-Day is Charles Leclerc geworden. De Monegask start als 9e en rijdt op P5 als het doek valt. Door het uitvallen van Gasly en het gat naar het middenveld kan Leclerc laat stoppen voor verse banden zonder dat hij een positie kwijtraakt. Op deze set banden lukt het de Ferrari-coureur om de snelste raceronde te pakken en het bijbehorende bonuspunt te claimen.

Bekijk hier de samenvatting van de Grand Prix van Azerbeidzjan – Bakoe.

Hoe de Grand Prix zich voltrok…

De Grand Prix van Azerbeidzjan gaat om 14:10 uur Nederlandse tijd van start. Eerst volgt de installatieronde en daarna de start. In de run naar bocht 1 zien we beide Mercedessen vechten om de leiding in de wedstrijd met Vettel hier vlak achter. Verstappen neemt weinig risico’s en ziet Perez (Racing Point) langszij komen.

De van polepositie gestarte Bottas weet Hamilton van zich af te houden en gaat daarmee aan de leiding. Max verliest zijn plekje aan Perez en moet een aantal ronden wachten voor hij de Mexicaan voorbij kan gaan op het lange rechte stuk.

De snelste man van de vrije trainingen, Charles Leclerc, crasht tijdens de Q2-sessie van de kwalificatie na een tijd te hebben gezet op de mediumband die goed genoeg bleek voor een Q3-plek. De Ferrari-coureur start als gevolg op P9 ondanks de gemiste Q3-sessie op zaterdag. De gemonteerde mediumbanden zorgen in de openingsfase van de race voor een goede snelheid bij de Monegask terwijl de top 8 op zachte banden staat en te maken krijgt met bandendegradatie.

Eerste pitstopronde 

Het duurt niet lang voordat de op zachte banden gestarte coureurs één voor één binnenkomen om van rubber te wisselen. Tussen ronde 9 en 14 vindt de eerste pitstopronde plaats. Ook Max ontdoet zich van de zachte banden en begint aan zijn stint op de mediums.

Het lijkt erop alsof de mannen vooraan temporiseren als Max het gat dicht naar Vettel op P3. De voorsprong van de Duitser wordt steeds kleiner en als Max binnen handbereik komt om een aanval voor te bereiden op de Ferrrari, valt zijn teamgenoot Gasly stil. Een aandrijfasprobleem noodzaakt de Fransman om zijn RB15 te parkeren. De Virtual Safety Car wordt ingesteld en dwarsboomt de podiumplannen van de Limburger.

Na de hervatting van de race lukt het Verstappen niet om dezelfde rondetijden als de top 3 te rijden. Ook zijn race-engineer gooit roet in het eten door Max te vragen van de circuitdrempels af te blijven om een soortgelijke uitvalbeurt als die van Gasly te voorkomen.

Finale

Hamilton, Bottas en Vettel lijken hun banden gespaard te hebben voor de finale van de race. In de slotronden zien we de top 3 continu ‘groene’ sectortijden rijden in de strijd om het bonuspunt voor snelste raceronde. Dit blijkt allemaal futiel als Leclerc op P5 voor de 2e maal van banden wisselt en een 1:43.009 klokt. Ruim een seconde sneller dan de rest en meteen ook het baanrecord op het stratencircuit in Bakoe.

Hamilton probeert Bottas nog onder de druk te zetten in de laatste ronden, maar komt tekort om het de Fin echt lastig te maken. Voor Bottas is de overwinning extra zoet, nadat hij hier vorig jaar de overwinning misliep in de slotfase door een lekke band.

Bakoe chaos

De gevreesde Bakoe chaos bleef uit en alleen Ricciardo (Renault) zorgde voor een bijzonder moment tijdens de Grand Prix. Na een mislukte inhaalpoging op oud-teamgenoot en huidig Toro Rosso-coureur Daniil Kvyat schiet de Australiër rechtdoor. Ook de Rus kan door de aanwezigheid van de Renault niet insturen en mist de bocht. Nog voordat Kvyat zijn weg kan vervolgen, zet Ricciardo zijn RS19 in de achteruit en rijdt tot overmaat van ramp op hem in. De schade aan beide auto’s is groot genoeg om even later voor een DNF te zorgen bij beide betrokkenen. Ricciardo zou na de race een gridstraf van 3 plekken ontvangen voor de volgende Grand Prix.

Raikkonen in topvorm

Ondanks een start van de pitsstraat door een opgelegde straf, na wederom een top 10 kwalificatie op zaterdag, weet Kimi Raikkonen zijn Alfa Romeo naar een puntenpakkende plaats te manoeuvreren. De veteraan van het veld is bijzonder goed op dreef dit jaar en pakte tot nu toe elke race punten voor zijn huidige werkgever.

Max reageert positief

De race in Bakoe stemt Verstappen tevreden: “Over het algemeen hadden we een goede race. Ik had de Mercedes en Ferrari altijd in het zicht en ik probeerde gewoon de kloof te dichten. In het begin werd ik geblokkeerd en kon ik niet echt diep in de bocht remmen, waardoor Perez voorbij me kon komen. Dat heeft me natuurlijk een beetje terrein gekost, maar je wilt niet alles in de eerste ronde riskeren. Toen ik er weer langs was, gingen we iets langer dan de anderen door op de zachte band en had ik een goed gevoel bij de auto. We hadden een goed tempo, vooral op de mediumband in de tweede stint, waar ik het gat van zeven of acht seconden dicht reed. Met de Virtual Safety Car denk ik dat ik te veel temperatuur van de band heb verloren en dat ik hem niet zo snel kon terughalen als de anderen. Hier, is de temperatuur van de band bepalend en ga je veel meer glijden met lage temperaturen, dus het was niet de moeite waard de positie in de laatste ronden te riskeren. De prestaties in Barcelona zullen natuurlijk afhangen van de upgrades die iedereen brengt, maar hopelijk kunnen we nog competitiever worden en de kloof nog verder dichten.”

Conclusie

Mercedes loopt verder uit in het WK-klassement op Ferrari en Mercedes. De Silver Arrows lijken onaantastbaar en gaan met bijna de maximale punten aan de leiding (173). Bottas leidt de WK-stand voor coureurs met Hamilton op één punt achterstand.

DHL Fastest Lap

Charles Leclerc (Ferrari) – 1m43.009s ronde 50.

Volgende Grand Prix

12 mei gaat de Grand Prix van Spanje van start. Ferrari leek op dit circuit tijdens de wintertesten een grote voorsprong te hebben op de overige teams. Hoe zal het ze in 14 dagen vergaan?  Wij zijn erg benieuwd!

Wilt u ook eens een Grand Prix van dichtbij beleven? Bekijk dan ons aanbod in de webshop van Race Experience.

Copyright © 2019 Race Experience
Hulp nodig? Bel gemakkelijk met ons op 050 205 78 01

Andere wensen? Vraag het ons!

Arrangement: {{ currentProduct }}
Naam
E-mailadres
Telefoonnummer
Wensen
Wilt u uw contactgegevens goed controleren, zodat wij de juiste gegevens ontvangen.
  • Uw aanvraag is succesvol verstuurd. We nemen spoedig contact met u op.