Formule 1 Grand Prix reizen

Grand Prix Review – China Shanghai 2019

Mercedes slaat opnieuw toe met dubbelslag in 1000e F1-race.

Hoogtepunten:

  • Hamilton pakt 2e zege van het seizoen en Mercedes de 3e dubbelslag in 3 races;
  • Formule 1 bereikt fraaie mijlpaal met 1000e Grand Prix in China;
  • Driver-of-the-Day-award gaat naar Albon voor zijn P10-eindklassering na te zijn gestart uit de pitsstraat.

Ondanks dat Lewis Hamilton de polepositie moet laten aan zijn teamgenoot, sluit hij het weekend af met winst in de Chinese GP. De Brit gaat nu aan kop in het klassement voor coureurs. Bottas maakt het feest voor Mercedes compleet door als 2e over de finish te komen.

Het is niet meer dan passend dat Mercedes de 1000e GP met een dubbelslag wint. Het meest dominante team van de afgelopen jaren in de F1 heeft hier misschien wel het meeste recht op. Een feilloze kwalificatie gevolgd door een vrij eenvoudige 1-2 tijdens de Grand Prix van China past bij het beeld waar we de afgelopen jaren gewend aan zijn geraakt.

Alexander Albon, de Thai in dienst van Toro Rosso, kent een ongelukkig einde van Vrije Training 3 als hij zijn auto total loss rijdt bij het uitkomen van de laatste bocht. Een beetje te hebberig verklaarde een zichtbaar balende Albon zijn actie waardoor hij de kwalificatie miste. Op racedag moet de Thai vanuit de pitsstraat starten, maar desondanks rijdt hij zich in de punten en dat levert hem geheel terecht de Driver-of-the-Day-award op.

Bekijk hier de samenvatting van de Grand Prix van China – Shanghai.

Hoe de Grand Prix zich ontvouwde…

De 3e race van het seizoen gaat om 08.10 Nederlandse tijd van start. Tijdens het gebruikelijke installatieronde zien we Verstappen spinnen als hij zijn banden probeert op te warmen. Ondanks dit akkefietje kan de Red Bull-coureur gewoon plaatsnemen op zijn P5-startpositie.

Als de lichten uitgaan, heeft de van polepositie vertrekkende Valtteri Bottas last van wielspin. Lewis Hamilton, op P2, gaat hem direct voorbij en op dit moment lijkt de Fin zijn winstkansen zo goed als vergooid te hebben. Achter de Mercedes-coureurs zien we de zij-aan-zij gestarte Ferrari’s vechten om P3. Het is Sebastian Vettel die het gevecht met Charles Leclerc verliest als de Duitser moet inhouden om een touche met Bottas in bocht 1 te vermijden. Verstappen start van P5 en behoudt deze plek zonder al teveel moeite. Zijn teamgenoot Pierre Gasly vangt de race aan op de zachtste band in tegenstelling tot de gehele top 5 die voor de geel gestreepte medium band gekozen heeft.

Toro Rosso’s Torpedo

De overige coureurs lijken allemaal schadevrij door de eerste bochten te komen totdat Daniil Kvyat (Toro Rosso) een aanval in bocht 6 plaatst bij de Renault aangedreven McLaren van Carlos Sainz. Kvyat kent een kort overstuurmomentje en dat is voldoende om de race van niet één maar beide McLarens te ruineren. Eerst komt de Rus in aanraking met de Spanjaard waardoor Kvyat even passagier is en een niets vermoedende Lando Norris in de andere McLaren raakt. Het is een typisch openingsronde-incident, maar door de grote gevolgen voor het Engelse team wordt Kvyat vrij zwaar gestraft met een drive-through penalty. Zijn reputatie als de ‘torpedo’ helpt de Toro Rosso-coureur niet echt in deze situatie.

Het puin van de torpedo-impact noodzaakt een Virtual Safety Car (VSC) en dat betekent dat de race tijdelijk geneutraliseerd is. Beide McLarens zoeken de pitsstraat op en nog voor zij de baan weer opkomen, is de VSC alweer naar binnen. Voorin zien we de Silver Arrows een gat slaan naar hun dichtstbijzijnde achtervolger Leclerc. Laatstgenoemde krijgt dan ook de sporen van het team om de aansluiting niet te verliezen. Vettel blijft binnen DRS-bereik van zijn teamgenoot en begint te morren over de boordradio.

Wat volgt, is een merkwaardig besluit van Ferrari dat Charles Leclerc beveelt Sebastian Vettel voorbij te laten. De Monegask stribbelt in eerste instantie tegen, maar besluit de opdracht van het Italiaanse team te respecteren. Nadat Leclerc zich opgeofferd heeft, lukt het de Duitser niet om weg te rijden bij zijn teammaat. De stalorder, voornamelijk bedoeld om Vettel tevreden te houden, pakt daardoor averechts uit als Mercedes verder wegrijdt bij het duo en Max – op P5 – juist dichter bij de Ferrari’s is gekomen.

Verstappen weet in de eerste stint al dat zijn RB15 niet snel genoeg is om de fabrieksteams vooraan in te halen. De Ferrari’s in het vizier houden, lijkt dan het voorlopige devies van de Limburger. Max kan altijd rekenen op het strategische brein van zijn team in dit soort situaties, maar een herhaling van het huzarenstukje van Red Bull in de race van vorig jaar zit er helaas niet in. Max valt met zijn pitstops wel steeds aan, maar zowel Mercedes als Ferrari zijn niet van plan zich wederom te laten verassen door de Oostenrijkse renstal in China. Het resultaat is dat Max met zijn vroege pitstops de andere topteams tot actie maant.

Uitzondering is Leclerc, die na de stoelendans met Vettel, buiten wordt gelaten bij de eerste ronde van pitstops. Als de Ferrari-coureur dan binnenkomt voor zijn setje banden is Max er al lang en breed voorbij. Leclerc kan het gat enigszins dichten naar de Nederlander, maar een bedreiging wordt de Monegask nooit. De top 6 blijft onveranderd tot aan de finishstreep: Hamilton, Bottas, Vettel, Verstappen, Leclerc en Gasly.

Mercedes slaat gat naar Ferrari en Red Bull

Dat de Hamilton-Mercedes-combinatie moeilijk te verslaan is, weet het gehele veld en de paddock eromheen. Meer dan de helft van alle Grand Prixs in het F1-hybride tijdperk is door Lewis in een Mercedes gewonnen. Ondanks dat de verschillen tussen de topteams kleiner zijn geworden, beleeft Mercedes een ongekend goede competitiestart. Drie 1-2-klaseringen in evenveel races. Maximale punten ware het niet dat de bonuspunten voor snelste raceronde tweemaal naar een ander team zijn gegaan. Alleen in Melbourne wist Bottas dit punt binnen te slepen.

Ricciardo noteert het eerste succes voor zijn nieuwe werkgever Renault door als P7 te kwalificeren en te finishen. Het is de eerste keer dit seizoen dat de Australiër de finish bereikt. Zijn collega Hulkenberg beleefde alweer zijn 2e DNF van het seizoen. De Fransen hebben zichtbaar moeite met de betrouwbaarheid van hun pakket.

Raikkonen weet wederom in de punten te eindigen met een auto die op zaterdag niet goed genoeg was voor een top 10-klassering. De Fin in dienst van Alfa Romeo kent een uitstekende seizoensstart en is verantwoordelijk voor alle gescoorde punten van het team. Gasly wisselt tegen het einde van de race naar gebruikte zachte banden om het bonuspunt voor snelste raceronde binnen te halen. Dit lukt de Fransman in de voorlaatste ronde met een tijd van 1:34.742. In de drie openingsraces van het seizoen hebben Mercedes, Ferrari en Red Bull dit bonuspunt geclaimd.

New World Order

Nu de 1000e race gereden is, snakt menigeen naar een nieuwe machtsorde in de Formule 1. Welk team het estafettestokje van Mercedes overneemt, is onduidelijk. Ferrari staat op polepositie, soms letterlijk, maar het team uit Maranello oogt wederom grillig en maakt veel onnodige fouten. Ook in China geeft het team cruciale seconden cadeau door de rijders onnodig om te wisselen. Men verwijt de Italianen vaak niet het volledige potentieel van de auto te benutten.

Consensus in de paddock is inmiddels dat Ferrari in 2018 (over het gehele jaar bekeken) de snelste raceauto had, maar in zowel de constructeur- als coureurtitelstrijd Mercedes voor zich moest dulden. Ook dit jaar lijkt Ferrari de snelste raceauto te bezitten, maar komt het telkens niet uit de verf. In Australië waren het de banden, in Bahrein een cilinder en in China kwamen ze snelheid tekort. Daarbij ligt – door de grote druk van buitenaf – het implosiegevaar bij het passionele team nooit ver weg.

Red Bull is de andere favoriet om Mercedes in de schaduw rijden. De lachende gezichten van Helmut Marko, Christian Horner en Max Verstappen hebben we dit jaar al vaker gezien dan het gehele vorige seizoen bij elkaar. Zij weten als geen ander dat de Honda aangedreven RB15 een stap vooruit is ten opzichte van de Renault aangedreven RB14. Deze voorwaartse stap is al zichtbaar in de resultaten van Verstappen in 2019. Bij elke race scoort de Nederlander beter als ooit met een derde plek in het kampioenschap tot gevolg. Die voorsprong op de Ferrari-coureurs is miniem, maar is er wel.

Red Bull heeft in het recente verleden laten zien mee te kunnen doen om de winst in Spanje, Monaco, Hongarije, Singapore, Mexico en Brazilië. Dit wordt dan ook het primaire jachtgebied voor de eerste Honda overwinning ooit sinds hun terugkeer. Verder staat het team uit Milton Keynes bekend om het doorontwikkelen van het chassis gedurende het seizoen. Tel hier de ambitie en pijplijnprojecten van Honda bij op en dan worden de contouren van een dominante kracht in de F1 langzaam zichtbaar. Naar verwachting zullen de Red Bull-coureurs zich vaker vooraan melden dit seizoen.

Naast Red Bull is ook Renault in opkomst. De krachtbron heeft een serieuze stap vooruit gezet en Renault lijkt qua snelheid een serieuze gooi te doen naar de best-of-the-rest-titel. Het team uit Viry heeft met Hulkenberg en Ricciardo twee ervaren en sympathieke coureurs in dienst. Het interne teamgevoel zal ongetwijfeld goed zijn totdat het gevreesde onderwerp betrouwbaarheid aan bod komt. In drie races met vier Renault aangedreven auto’s aan de start zijn er al zeven gefaald om aan de finish te verschijnen. Zet dat af tegen een Mercedes (0 uitvalbeurten), Honda (1) en Ferrari (2) en het wordt duidelijk waar de schoen wringt voor Renault.

Voorlopig moeten we dulden dat Mercedes aan kop gaat in beide F1-klassementen voor coureurs en constructeurs. De 6e wereldtitel op rij is de inzet voor het Duits team.

DHL Fastest Lap

Pierre Gasly (Red Bull Racing) – 1m34.742s ronde 55.

Volgende Grand Prix

Over 14 dagen staat de altijd vermakelijke Grand Prix van Azerbeidzjan op het schema. Wij denken dat Red Bull serieus mee kan doen om de winst vanwege het ontwerpconcept dat gericht is op het minimaliseren van de luchtweerstand! Wilt u ook eens een Grand Prix van dichtbij beleven? Bekijk dan ons reisaanbod in de webshop van Race Experience.

Copyright © 2019 Race Experience
Hulp nodig? Bel gemakkelijk met ons op 050 205 78 01

Andere wensen? Vraag het ons!

Arrangement: {{ currentProduct }}
Naam
E-mailadres
Telefoonnummer
Wensen
Wilt u uw contactgegevens goed controleren, zodat wij de juiste gegevens ontvangen.
  • Uw aanvraag is succesvol verstuurd. We nemen spoedig contact met u op.