Formule 1 Grand Prix aanbod

Grand Prix Review – Australië Melbourne 2019

Mercedes domineert tijdens Grand Prix van Melbourne.

Hoogtepunten:

  • Bottas schrijft de eerste Grand Prix van 2019 op zijn naam;
  • Verstappen behaalt voor de eerste keer het podium in Melbourne en pakt en passant het eerste podium van Honda sinds 2008;
  • Bottas pakt de Driver-of-the-Day-award.

Valtteri Bottas maakt indruk en pakt de Grand Prix van Australië voor Mercedes. Het bonuspunt voor de snelste raceronde pakt de Fin in de voorlaatste ronde. Hij komt daarmee op 26 WK-punten. Hamilton maakt het feestje voor Mercedes compleet door als tweede over de finish te komen.

Met een derde plek op het podium noteert Verstappen zijn beste resultaat tot nu toe in Melbourne. Dit is een flinke opsteker voor de nieuwe Honda Red Bull Racing-combinatie. Sinds de terugkeer van Honda in het V6-hybridetijdperk is dit de eerste keer dat de Japanse motorfabrikant op het podium eindigt.

Bottas wordt terecht uitgeroepen tot Driver Of The Day. De Fin verzamelt de meeste stemmen en blijft Verstappen in de stemming voor.

Bekijk hier de samenvatting van de Grand Prix van Australië – Melbourne.

Hoe de Grand Prix zich ontvouwde…

De seizoensopener gaat om 06:10 uur Nederlandse tijd van start. Na de installatieronde staan de 20 F1-coureurs op hun kwalificatiepositie klaar voor de start van de Grand Prix. Ondanks de bredere voorvleugels van 2019 komen de meeste coureurs bocht 1 goed door. Ricciardo is de enige uitzondering als hij in het gedrang op het gras terechtkomt en zijn neus verliest. Wonder boven wonder weet de Australiër niemand te raken bij het aanremmen voor de eerste bocht.

Bottas, startend van P2, schiet als een komeet uit de startblokken en passeert polezitter Lewis Hamilton op de eerste meters. Achter de Mercedes-coureurs zien we Vettel, Verstappen en Leclerc in deze volgorde bocht 1 doorkomen. Leclerc moet in bocht 1 inhouden om een touche met Vettel te voorkomen.

Na de start proberen de coureurs in een ritme te komen en de zachte banden te sparen. Er ontstaat langzaamaan een schifting tussen de leiders (Mercedes, Ferrari en Red Bull) en het middenveld. Inhalen is extreem lastig op het stratencircuit van Melbourne en daarom opteren de meeste coureurs voor een zo lang mogelijke stint op de zachte banden. Vettel maakt als eerste coureur van de top 5 een pitstop als hij in ronde 15 de Ferrari-pitbox opzoekt voor verse banden. De Duitser ruilt zijn zachte banden om voor mediums.

Vettel dwingt Mercedes tot handelen en de vijfvoudig wereldkampioenen reageren door Hamilton een ronde later naar binnen te roepen. Ook de Brit schakelt over naar de medium banden. Red Bull heeft alleen Verstappen in de top 5 en kiest ervoor om langer door te rijden. Bottas maakt zijn verplichte stop in ronde 23 en kiest ook voor de mediums.  Leclerc volgt in ronde 28, maar wisselt in tegenstelling tot zijn directe concurrenten wel naar de harde banden.

Max komt in ronde 25 naar binnen en sluit aan bij het gevecht om plek 2 tussen Hamilton en Vettel. De banden van de Limburger zijn dan tien rondjes jonger. Het duurt niet lang voordat Verstappen een inhaalpoging doet bij Sebastian Vettel. Vlak voor bocht 1 – van ronde 32 – positioneert de Red Bull-coureur zijn RB15 schuin achter de SF90 van Vettel. Bij het uitkomen van bocht 2 zet de Nederlandse coureur zijn auto naast die van Sebastian en in een sprint naar bocht 3 mag Verstappen de Honda-power testen in een rechtstreeks duel met de Ferrari. Dat het met de topsnelheid van Red Bull Racing goed zit, zien we ook hier weer. Max komt als eerste aan bij bocht 3 en pakt zodoende P3 over van de Duitse coureur.

Max dringt in het vervolg van de Grand Prix aan bij nummer 2 Lewis Hamilton, maar de Brit blijkt over voldoende restsnelheid te beschikken om de speldenprikken van de Limburger af te slaan. De top 5 blijft dan ook ongewijzigd tot aan de finishstreep: Bottas, Hamilton, Verstappen, Vettel en Leclerc.

Pierre Gasly beleefde een teleurstellende kwalificatie als hij zich door een inschattingsfout van zijn team onterecht veilig waant na zijn kwalificatieronde in Q3. Hij overleeft deze schifting niet en mag de race op P17 aanvangen. Ondanks verwoede pogingen de top 10 binnen te rijden, eindigt Gasly de race op P11. Net buiten de punten en ongetwijfeld niet de start die hij zichzelf wenste bij Red Bull Racing.

In ronde 30 zien we een andere droom uiteenspatten. Daniel Ricciardo, voor het eerst in het geel van Renault, moet zijn bolide voor het thuispubliek terugtrekken uit de race als het Franse team een probleem ontdekt. Geen punten en dus een teleurstellende race voor de Australiër.

Pitstops, Melbourne en het team van Haas vormen een merkwaardige combinatie. Nadat beide auto’s in 2018 uit de race verdwenen (de Haas-bolides reden destijds op P5 en P6) vanwege mislukte pitstops, liep het Amerikaanse team een lading punten mis. Ditmaal is het Romain Grosjean die vanwege een verprutste pitstop zijn bolide langs het circuit moet parkeren. De reactie van teambaas Gunther Steiner (volgens velen de ster van de Netflix-serie ‘Drive to Survive’): “Dit jaar verlaten we Melbourne met acht punten (Magnussen P6, red.), vorig jaar waren dat er nul.” Het glas is halfvol volgens Steiner.

Aan het einde van de Grand Prix van Australië krijgen we nog een apotheose. Het bonuspunt voor de snelste raceronde wordt actief nagejaagd door de top 3. Naast Verstappen pogen ook beide Mercedes-coureurs dit punt binnen te halen. Waar in het verleden de motoren tot aan de finish in de spaarstand werden gezet, krijgen ze dit keer nog eenmaal de sporen.

Bottas claimt de snelste raceronde en het bijbehorende punt. Dat de Fin geen genoegen neemt met de 25 WK-punten voor de winst is een voorteken dat Hamilton serieus aan de bak mag dit jaar om zijn zesde wereldtitel te claimen.

DHL Fastest Lap

Valtteri Bottas (Mercedes) – 1m25.580s ronde 57.

Volgende Grand Prix

Nu de seizoensopener van 2019 achter de rug is, kunnen we ons elke 14 dagen verheugen op een spannende Grand Prix! Over twee weken is het de beurt aan de Grand Prix van Bahrein: een echt circuit dat in vele opzichten anders is dan het stratencircuit van Melbourne. Verwacht meer grip voor de coureurs, meer kansen om in te halen en hogere baantemperaturen. Tot dan!

 

Copyright © 2019 Race Experience
Hulp nodig? Bel gemakkelijk met ons op 050 205 78 01

Andere wensen? Vraag het ons!

Arrangement: {{ currentProduct }}
Naam
E-mailadres
Telefoonnummer
Wensen
Wilt u uw contactgegevens goed controleren, zodat wij de juiste gegevens ontvangen.
  • Uw aanvraag is succesvol verstuurd. We nemen spoedig contact met u op.