Grand Prix Review – Brazilië São Paolo 2018

Hamilton wint in Brazilië als Verstappen uit de leiding spint

Hoogtepunten:

• Lewis krijgt overwinning in schoot geworpen als Ocon en raceleider Verstappen samenkomen;
  • Mercedes stelt vijfde constructeurstitel op rij veilig;
  • Ondanks mislopen winst ontvangt Verstappen de ‘Driver of the Day’ award voor de vijfde maal in zes races.

Het is pas de tweede keer dat Lewis Hamilton de Grand Prix van Brazilië wint (2016). Deze overwinning krijgt Lewis, net als Hockenheim eerder dit jaar toen Vettel van de baan gleed, op een presenteerblaadje aangereikt als Esteban Ocon (Force India) zich van een ronde achterstand probeert te ontdoen en daarbij de raceleider Max Verstappen aantikt. Max spint, verliest de leiding in de wedstrijd en bezorgt en passant Hamilton zijn tiende overwinning van het seizoen.

Het is tevens de 50e overwinning in 99 races van de Brit in het turbo hybride tijdperk. Ongeacht het resultaat van Abu Dhabi levert dit een winstpercentage van minimaal 50% op voor Hamilton…chapeau! Samen met de vijfde plek van Valtteri Bottas is dit voldoende voor het Mercedes-team om de vijfde constructeurstitel op rij binnen te halen. Alleen het Ferrari-team van Michael Schumacher deed het in het verleden beter met zes titels op rij (1999-2004). Zouden we hier in 12 maanden tijd zeggen dat Mercedes dit record geëvenaard heeft?

Dat Verstappen in bloedvorm verkeert, bewijzen de ‘Driver of the Day’ awards: vijf van de afgelopen zes races eindigden met een uitverkiezing van de Limburger. Ook gisteren reed Max een geweldige race: gestart van P5 rijdt hij gedecideerd naar voren met 4 on-track inhaalmanoeuvres om de leiding in de wedstrijd te pakken. De rest is geschiedenis…

Bekijk hier de highlights van de Grand Prix van Brazilië 2018.

Hoe de Grand Prix zich ontvouwde…

Een emotionele uitbarsting van Max Verstappen bij het wegen van de coureurs na de race vat zijn frustratie voor het mislopen van de overwinning goed samen. Gelet op hoe dichtbij Verstappen was om zijn tweede race op rij te winnen, is de woede van de Limburger gemakkelijk in te beelden. Maar hoe had Max, gestart van P5 voor het Red Bull-team dat sinds 2013 geen ronde op Interlagos had geleid, zich in de eerste plaats in een race-winnende positie geplaatst?

De Nederlandse coureur begint sterk aan de race als hij Raikkonen, gestart op een hardere compound, direct voorbij gaat. De Fin vecht zich echter terug en pakt P4 weer af van Verstappen. Voorin start Hamilton van pole en pakt meteen de leiding in de race. Bottas, gestart van P3, komt goed van de lijn en neemt P2 van Vettel over. Aan het einde van de eerste raceronde ziet de top 5 er als volgt uit: Hamilton, Bottas, Vettel, Raikkonen en Verstappen.

Verstappen gaat in ronde 3, nog voor de DRS actief is, Raikkonen definitief voorbij en een ronde later moet de andere Ferrari van Vettel ook capituleren voor de dadendrang van de Limburger. Kanttekening hierbij is dat de Ferrari’s op hardere banden rijden. Max meldt zich hierna al snel aan de achtervleugel van Bottas die dan op P2 rijdt. De Fin van Mercedes rijdt wel rond op dezelfde banden en met de topsnelheid van het Duitse team zit het wel goed getuige het aantal ronden dat Verstappen nodig heeft om Valtteri uiteindelijk voorbij te gaan. Dat het lukt om Bottas te passeren op het rechte stuk is een kleine overwinning voor Red Bull aangezien zij de auto volledig hadden afgesteld op het middelsector waar de Bulls gretig gebruik maken van de superieure neerwaartse druk. Eenmaal op P2 richt de 21-jarige zijn pijlen op de leider van de wedstrijd.

Terwijl de coureurs settelen in een raceritme, zien we een andere Red Bull-coureur furore maken door snel naar voren te rijden. Daniel Ricciardo, gestart van P12 na een penalty voor het wisselen van zijn turbo, snijdt door het middenveld heen en het duurt niet lang eer hij zich aan de achtervleugel van Sebastian Vettel meldt die op P5 rondrijdt. Terwijl de Mercedessen het tempo laag houden om de banden te sparen en de Ferrari’s moeite hebben om de hardere compound banden op te warmen, zien we dus beide Red Bulls-coureurs snelle rondetijden rijden. Een overwinning voor één van de Bulls lijkt dan nog ver weg, maar behoort opeens wel tot de mogelijkheden.

Mercedes worstelt met de zachte banden en kiest als eerste team van de leiders om de verplichte bandenwissel uit te voeren. Beide coureurs worden in ronde 19 en 20 (eerst Bottas dan Hamilton) voor medium banden naar binnen geroepen. Max, die gestart was op dezelfde compound als de Silver Arrows, rijdt bijna twee keer zo lang rond alvorens te wisselen naar softs (ronde 36). Als Verstappen na zijn pitstop de baan opkomt, rijdt hij op ongeveer 3 seconden achter de raceleider van dat moment: Lewis Hamilton. Op verse en zachtere banden dan zijn voorganger is het afwachten tot Max Lewis voorbij gaat. In ronde 40 is het zo ver: terwijl Lewis bezig is met het op een ronde zetten van achterblijvers, meldt Verstappen zich in de slipstream van de Brit. Nog voor het einde van het rechte stuk zoeft de Nederlander voorbij.

Ocon Verstappen samenkomst

Het is ronde 41 als Esteban Ocon naar binnenkomt voor zijn enige bandenwissel van de race. Gestart op de zachte banden komt de Fransman naar binnen om de super zachte banden te laten monteren. Als hij de baan opkomt, rijdt hij achter Max op een ronde achterstand. De Force India-coureur is sneller, op de verse en zachtere banden, dan Verstappen die op dat moment zijn banden aan het sparen is. Ocon waagt in ronde 44 een poging om zich van zijn ronde achterstand te ontdoen. De inhaalpoging is niet compleet aan het einde van het rechte stuk bij bocht 1 en beide coureurs gaan zij aan zij bocht 2 in. Verstappen, die eerder bij bocht 2 arriveert, heeft er geen erg in en verwacht net als iedereen dat Ocon een stapje terug doet, maar niets is minder waar: de Fransman houdt stug zijn lijn aan en als Max vervolgens instuurt, is een touché onvermijdelijk. Beide coureurs spinnen terwijl een Hamilton er letterlijk tussendoor glipt.

Het is een bittere tegenvaller voor Verstappen, nadat hij en zijn team alles perfect deden. Lewis Hamilton had nog advies voor de Limburger in de cool down area na de race: “Waarom geef je hem niet voldoende ruimte? Hij (Ocon) heeft niets te verliezen en jij alles…” De waarheid als een koe, maar mosterd na de maaltijd in São Paolo.

Ondanks het mislopen van de winst is het een positieve dag voor het Red Bull Racing-team dat duidelijk liet zien de snelste auto te bezitten op racedag in Brazilië. Verstappen van P5 naar P2 en Ricciardo van P12 naar P4 – prima resultaat voor de Bulls. Hamilton neemt de geschonken overwinning in ontvangst, zijn 72e alweer. Het podium is compleet met Verstappen op P2 en Raikkonen op P3. De resterende punten worden gepakt door Ricciardo, Bottas, Vettel, Leclerc, Grosjean, Magnussen en Perez.

DHL Fastest Lap

Valtteri Bottas – 1m 10.540s (lap 65)

Volgende Grand Prix

Het is over 14 dagen alweer tijd voor de laatste race van het seizoen! Het spectaculaire Yas Marina-circuit in Abu Dhabi vormt van 23 t/m 25 november het toneel voor de seizoensafsluiter. Nu beide titels beslist zijn, zal dit een plezierige strijd worden voor persoonlijke glorie! De coureurs – zonder enige druk van een kampioenschap – mogen dan strijden om de laatste winst van 2018. Wilt u deze seizoensafsluiter bijwonen, bekijk ons aanbod dan hier.

Copyright © 2018 Race Experience
Hulp nodig? Bel gemakkelijk met ons op 050 205 78 01

Andere wensen? Vraag het ons!