Formule 1 Grand Prix reizen

Grand Prix Review – Mexico MAXico-City 2018

Verstappen zegeviert wederom in Mexico en Hamilton bekroont kampioenschap #5

Hoogtepunten:

  • Max soeverein naar winst in Mexico-City voor beide Ferrari’s op P2 en P3; 
  • Lewis (P4) bekroont, in een herhaling van 2017, zijn kampioenschap in Mexico;
  • ‘Driver of the Day’ Verstappen behaalt deze award voor de vierde keer in vijf races.

Het is winst #5 voor Verstappen in een Formule -1 Grand Prix. Na Spanje, Maleisië, Mexico en Oostenrijk is het wederom Mexico-City waar de Nederlander zegeviert. Het is tevens wraak voor de misgelopen pole op zaterdag en daarmee het record op de jongste polesitter ooit. Met nog twee races voor de boeg lijkt het erop dat Sebastian Vettel dit record mag houden. Max behaalde overigens wel een ander record dit weekend: 5 racewinsten zonder ooit pole gehaald te hebben – een unicum in de F1.

Hamilton behaalt zijn vijfde wereldtitel in de Formule 1 en evenaart het record van Juan Manuel Fangio. Michael Schumacher is de enige coureur in de historie van de F1 die meer titels behaalde (7). De Brit bekroont hiermee zijn dominantie met het team van Mercedes sinds de turbohybride-era met 4 kampioenschappen in 5 jaar. Ook Verstappen doet een 4 uit 5, maar dan met de award voor Driver of the Day. In de afgelopen vijf races wist alleen Ricciardo met zijn race in Japan deze award bij Max weg te houden.

De race in Mexico van dit jaar vertoont enkele gelijkenissen met die van vorig jaar. Naast dezelfde racewinnaar stelt Lewis wederom zijn titel veilig in Mexico. En opnieuw wordt er een Mercedes op een ronde gezet door Max – ditmaal is het de beurt aan Valtteri Bottas om te ervaren hoe het is om voor de raceleider uit de weg te gaan (al gebeurde dit wel bij een pitstop van de Fin).

Bekijk de highlights hier op de website van de Formule 1.

Hoe de Grand Prix zich voltrok…

Het is bijna kwart over acht ’s avonds in Nederland als de lichten uitgaan en de Grand Prix van Mexico van start gaat. De volledige top 6 doet dit op de ultrasoft banden, omdat de zachtste compound (hyper) door de topteams als ongeschikt voor de race wordt bestempeld. Bocht 1 werd voorafgaand aan de Grand Prix gevreesd, maar de grote chaos bleef uit. Ricciardo beleeft als enige een mindere start van de coureurs vooraan en moet zowel Verstappen als Hamilton voor zich dulden. Max presteert het wel om Lewis voor te blijven en gaat daarmee aan de leiding in de wedstrijd.

Nadat Daniel Max en Lewis voorbij zag gaan, moest hij diep gaan om Valtteri Bottas van derde plaats te houden in bocht 1. De Australiër won het duel en liet Bottas aan Vettel over. En na een reeks incidenten in de eerste ronde die de Duitser dit seizoen steevast bekocht met een spin en inhaalrace, was het geluk deze keer aan de zijde van Vettel. Ondanks dat zijn band linksvoor kennismaakte met de band rechtsvoor van Bottas bleef de Ferrari-coureur overeind om de vierde plek in te nemen door de bochtencombinatie 4 en 5.

Achter de koplopers is er wel contact in het middenveld met de onschuldige Fernando Alonso (McLaren), net als vorig week in Austin, als voornaamste slachtoffer. Hulkenberg (Renault) gooit deur dicht in de openingsbochten en rijdt daarmee de voorvleugel van Ocon (Force India) aan gorten. Alonso, die de buitenkant kiest om juist uit het gedrang te blijven, krijgt een deel van deze voorvleugel in zijn koelopeningen met als gevolg dat de motor oververhit. Vijf rondes later is het einde oefening voor de Spanjaard die hiermee het record van meest gereden laps in de F1 aan zich voorbij moet laten gaan. Met nog twee races voor de boeg is het te hopen dat Alonso überhaupt afscheid kan nemen met een uitgereden race.

Vooraan is Verstappen niet te kloppen en zet meteen in op snelle rondjes om de undercut af te schermen. Banden zouden sowieso een grote rol spelen in deze race, met name de banden van de Mercedes-coureurs hebben het zwaar te verduren. Het is dan ook niet verrassend als het Duitse team in de 12e ronde beide rijders de pits in dirigeert. Beide coureurs verlaten de pits op de hardste band voor dit weekend, de supersoft. Red Bull beschermt de trackposities van haar coureurs en brengt eerst Ricciardo (ronde 14) en een ronde later Verstappen de pits in voor de bandenwissel naar de supersofts. Ferrari rijdt iets langer door, daarmee kreeg Vettel tijdelijk de raceleiding in handen, totdat ook zij gezamenlijk naar binnen worden geroepen voor de wisseling naar supersofts.

Verstappen heeft door de dubbele pitstop van Ferrari de leiding weer in handen en begint nu een serieus gat te slaan naar Hamilton in P2. Het is nog redelijk vroeg in de race (ongeveer een derde onderweg) maar de eerste auto’s worden al op een ronde gezet door de leiders. Ricciardo, die Vettel vlak achter zich heeft, voelt zich dan ook beroofd als de achterblijvers Vettel in staat stellen om Ricciardo in te halen. De Australiër zou later, door een switch naar een 1-stopstrategie, Vettel weer passeren. Vijf ronden na het inhalen van Ricciardo komt de confrontatie tussen Vettel en Hamilton in P2. Sebastian bereidt de manoeuvre goed voor en zet zijn auto langs die van Lewis op het lange rechte stuk. De bochten 1 en 2 gebruikt de Duitser om de Brit definitief voorbij te gaan. Even lijkt het alsof Vettel nu achter Verstappen aangaat, maar de Limburger zet een tandje bij om het gat van ruim 10s intact te houden.

Nog minder dan 24 uur nadat Daniel Ricciardo’s fortuin leek te keren voor dit seizoen, sloeg het noodlot toe. Tien rondes voor het einde, in P2 notabene, komt er een miniem wolkje uit de motor. Hoogstwaarschijnlijk een hydraulisch probleem, maar het zal de goedlachse Red Bull-coureur een worst wezen. DNF nummer 8 in 19 races en de bedenkelijke eer voor de meest uitgevallen coureur van dit seizoen. Het hart moet van steen zijn als je niet met de Australiër te doen hebt. Zijn eigen woorden: “Ik denk dat ‘frustratie’ niet meer het juiste woord is…Ik zie er het nut niet van in om de volgende twee races te doen. Ik heb al zo lang geen probleemloos weekend meer gehad. Ik ben niet bijgelovig of wat dan ook, maar deze auto is vervloekt.” Au…

Aan de streep komt Verstappen voor Vettel en Raikkonen aan. Hamilton en Bottas op ruime achterstand hierachter en de top tien wordt afgemaakt door: Hulkenberg, LeClerc, Vandoorn, Ericsson en teamgenoot van Verstappen op P10: Gasly. Met nog twee races te gaan staat Verstappen nu slechts 11 punten achter op de vierde plaats Bottas in het klassement. In de huidige vorm lijkt dit zeker haalbaar. De titel voor coureurs is besloten, maar de constructeurtitel nog niet. Mercedes en Ferrari zullen degens weer kruisen tijdens de Braziliaanse Grand Prix weekend van 9-11 november. 

Tot slot nog een voetnoot voor Stoffel Vandoorn die van achteren start, maar op een zeer knappe P8 eindigt met een goed uitgevoerde 1-stopstrategie. Ondanks dat hij er volgend jaar niet bij is in de F1, is dit een verdiende meevaller voor de sympathieke Belg.

DHL Fastest Lap

Valtteri Bottas – 1m 18.741s (lap 65)

Volgende Grand Prix

In 14 dagen strijkt het Formule 1-circus neer in Interlagos (Sao-Paulo) voor de Grand Prix van Brazilië (race – 11/11/18). Wilt u ook eens een Grand Prix van dichtbij beleven? Bekijk dan ons aanbod in de shop van Race Experience.

Copyright © 2018 Race Experience
Hulp nodig? Bel gemakkelijk met ons op 050 205 78 01

Andere wensen? Vraag het ons!

Arrangement: {{ currentProduct }}
Naam
E-mailadres
Telefoonnummer
Wensen
Wilt u uw contactgegevens goed controleren, zodat wij de juiste gegevens ontvangen.
  • Uw aanvraag is succesvol verstuurd. We nemen spoedig contact met u op.