Formule 1 Grand Prix reizen

Friday Forecast – Grand Prix van Mexico 2018

Wat kunnen we verwachten dit weekend?

  • Hamilton prolongeert hoogstwaarschijnlijk F1-wereldtitel in Mexico-City. 
  • Red Bull mede-favoriet voor winst na dominant optreden van Verstappen in 2017.
  • Nivellering van het krachtsverschil tussen de topteams door de ijle lucht op meer dan 2200 m hoogte.

Lewis Hamilton staat op het punt om zijn vijfde wereldtitel (tweede in successie) binnen te halen. Indien Vettel de maximale punten haalt, heeft de Brit aan P7 voldoende om de wereldbeker te prolongeren. Wint Vettel de race niet in Mexico-City dan wordt Lewis sowieso bekroond als kampioen ongeacht het resultaat.

Na het sterke optreden van Verstappen in de Grand Prix van Mexico van vorig jaar behoren de Bulls tot de favorieten voor de winst dit weekend. Tel daarbij op dat Max in heerlijke flow zit en het wordt duidelijk waarom de Engelse bookmakers de Limburger een grotere kans toedichten op de winst dan bijvoorbeeld de twee Finnen van Ferrari en Mercedes. Topfavoriet is overigens niet Hamilton maar Vettel.

Op een hoogte van meer dan 2200 meter boven zeeniveau worden de krachtbronnen blootgesteld aan unieke mix van omstandigheden die op geen enkel ander F1-circuit te vinden is. De ijle lucht vormt een uitdaging voor de bolide op meerdere gebieden: de turbo moet bijvoorbeeld harder werken om voldoende luchtdruk te genereren en het koelen van de verschillende elementen (denk aan de remmen) wordt ook bemoeilijkt. Een ijlere lucht betekent ook minder luchtweerstand en dus minder neerwaartse druk. Mechanische grip wordt dan beloond.

Wie is de favoriet voor de winst op zondag?

De verschillen tussen de drie topteams op dit circuit zijn miniem. Ferrari heeft, na een ontwerpuitstapje in de verkeerde richting, de boel weer op de rit getuige de knappe overwinning van Raikkonen in Austin. Mercedes behoort elke race (op Monaco na) tot de favorieten en Red Bull treft een circuit aan dat het team prima ligt.

Onze favoriet, zonder Oranje bril op, is net als de bookmakers uit het VK Sebastian Vettel. Vorig jaar op pole en nu onder druk om Hamilton’s feestje nog minstens 14 dagen uit te stellen. Het Ferrari-pakket is waarschijnlijk net iets beter dan dat van Mercedes of Red Bull op dit circuit. Hoewel de Duitse coureur op zijn zachts gezegd niet in de beste vorm verkeert, blijft hij onze favoriet. Saillant is dat Vettel niet eerder het podium bereikte in Mexico, maar dat heeft ook te maken met het feit dat het circuit pas in 2015 terugkeerde op de F1-kalender.

Coureurs die wel in bloedvorm verkeren zijn Hamilton en Verstappen. De racers zetten in de afgelopen races geen wiel verkeerd op de zondag. Red Bull zal op zaterdag een konijn uit de hoge hoed moeten toveren om de fabrieksteams uit hun evenwicht te brengen en Lewis zal op zondag onnodige risico’s willen vermijden. Kortom de rode loper is voor een deel al uitgerold voor Ferrari.

Waarom Red Bull op zondag een goede kans op de overwinning maakt?

In de eerste plaats natuurlijk omdat Max Verstappen daar rijdt. De Nederland schoot uit de startblokken na de zomerbreak met 4 podia in 6 races. Daar zit ook de geweldige inhaalrace in Sotsji tussen die eindigde op de vijfde plek. Hoogtepunt is natuurlijk de krankzinnige race in Texas waar de Limburger van een P18 startpositie P2 maakte aan de eindstreep.

Het chassis van het Red Bull team is een voordeel op het circuit Autódromo Hermanos Rodríguez. Door de hoogte van deze baan is de lucht heel erg dun en dit houdt in dat er minder neerwaartse druk gegenereerd wordt door het chassis. Monaco-achtige vleugels komen te voorschijn om zoveel mogelijk neerwaartse druk te creëren. Tel daarbij op dat de motoren worden teruggedraaid om de belasting te verlaging en het wordt duidelijk waarom de Bulls op zondag meedoen voor de winst. Op zaterdag kunnen de overige topteams wel het beschikbare motorvermogen gebruiken, omdat het relatief korte ritjes zijn gedurende kwalificatie.

Op zondag is het een ander verhaal. De finish halen is een complex spel van het managen van het turbovermogen en de motor- en remtemperaturen. Koeling is door de ijle lucht extra lastig. Kijk maar naar de race van vorig jaar waarin slechts twee van de zes Renaultmotoren de race uitreden. Gelukkig zat die van Max er wel bij, dankzij het ingrijpen van het team overigens dat na het zien van de uitvallers de brandstofstroomtoevoer terugschroefde om de motor te beschermen.

Beschouwen we het bovenstaande dan is het chassis met de meeste mechanische grip (het broertje van de aerodynamische grip) in het voordeel. De consensus in de Paddock is dat Red Bull hier het meest van genereert. Dit is één van de oorzaken hoe Max, ondanks een teruggeschroefde Renaultmotor notabene, dominant naar de winst reed in 2017. Verstappen is overigens de coureur die de meeste ronden in Mexico geleid heeft (71). De Limburger nam vorig jaar de leiding in de 1e ronde en stond die op geen enkel moment af.

Wat doet het weer in Mexico-City dit weekend?

Zware regenval in Austin voorkwam dat de teams op vrijdag waardevolle data konden verzamelen. Het leverde een geweldige race op, één van de meest vermakelijke races in de recente geschiedenis. Op dit moment wordt er lichte regen voorspeld voor de vrijdag in Mexico-City. De klimatologen verwachten dat de rest van het weekend zonnig verloopt, met maxima van 20 en 21 graden Celsius op respectievelijk de zaterdag en zondag. 

Onze voorspelling voor de top 6 op zondag?

  1. Max Verstappen
  2. Sebastian Vettel
  3. Daniel Ricciardo
  4. Kimi Raikkonen
  5. Lewis Hamilton
  6. Valtteri Bottas

Wilt u ook een spannende race beleven? Bekijk ons aanbod voor de Grand Prix van Azerbeidzjan 2019.

 

Copyright © 2018 Race Experience
Hulp nodig? Bel gemakkelijk met ons op 050 205 78 01

Andere wensen? Vraag het ons!

Arrangement: {{ currentProduct }}
Naam
E-mailadres
Telefoonnummer
Wensen
Wilt u uw contactgegevens goed controleren, zodat wij de juiste gegevens ontvangen.
  • Uw aanvraag is succesvol verstuurd. We nemen spoedig contact met u op.